Tillbaka

Jag är tillbaka i Tokyo igen, det var trevligt i Sverige.

Jag läste en novell som handlade om en man som dog efter att ha ramlat ner från ett träd när han spionerade på sin vänsterprasslande fru. Han reinkarneras som en papegoja och en dag kommer hans fru och köper honom på djuraffären. Han är glad att få se henne igen men frustrerad då han kan tänka klart precis som förut, men har som papegoja ett väldigt begränsat vokabulär. Det är bara ensamma ord och korta fraser som ”Pretty bird”, ”Hello” och ”cracker” som människor runt om honom sagt som han lär sig repetera. Hur skall han kunna förmedla sin kärlek för sin fru, berätta att det faktiskt är han, hennes man som sitter fast i kroppen av en papegoja, med bara dessa ord. Han klarar det inte och det slutar med att han tar livet av sig genom att flyga mot ett fönster medan frugan har sex med en kille i cowboystövlar.

Sedan började jag på nästa novell i min novellsamling (den heter Best American Short Stories 1996, jag har läst ett par andra års upplagor av serien också, det är fint, jag älskar noveller) och den handlar om en malaysisk biograf på 1940-talet och hur en lokal konstnär fick måla sina egna affischer till filmerna där biografens ägare och hans vänner, medlemmar i kommunistiska partiet, fick stå modell för olika skådespelare. Men jag har svårt att koncentrera mig när jag läser den här novellen, jag börjar skratta hela jävla tiden. En av karaktärerna heter nämligen Mr Kuk. Helt sant alltså, jag ljuger inte! Mr Kuk. K-U-K. Helt sanslöst roligt.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Tillbaka

  1. frankyvonfur

    hahahahahah! kan inte jag få låna?

  2. När jag läst ut får du gärna låna!🙂

Kommentera

