Architect, office worker, tour guide…

Jag är förkyld. Det är jobbigt. Kan inte somna. Tänker nog stanna hemma från skolan imorgon, eller ja idag. Klockan är ju tidigt på morgonen. Jävla skit. Men det blir nog bra med en dags sovande så blir jag kanske frisk snabbt.

Jag hade tappat ner sladden till min iPod bakom min hylla, så jag flyttade på min stora väska som står bredvid, ställde mig på knä och lirkade in huvudet bakom. Sladden låg mycket riktigt där, så jag tog ut den, men jag hittade något mer också. Ihopsatta med ett gem, elva stycken flashcards med engelska jobbtitlar. De tre i titeln plus: musician, police officer, translator, chef, flight attendant, detective, vet och teacher.

Det är inte mina flash cards. Det är nog killen som bodde här innan som glömde de, eller killen innan honom. Kan ju ha varit en tjej också, visst, men jag brukar få post till ett par-tre olika kill-namn, män jag antar flyttat från landet eller någon annan stans inom Japan och inte orkat säga till om adressändring till alla som skickar brev. Typ banker och universitet och liknande. Det har hänt att jag öppnat brev, men det har aldrig varit något intressant (typ pengar eller nakenbilder) så jag brukar mest lämna de ovanpå brevlådan för att sakta smulas sönder av regn nu för tiden. Skulle vilja göra det med de brev som kommer adresserade till mig också (räkningar), men jag tycker om att leva med varmt vatten, gas och elektricitet. På tal om det förresten, på vattenräkningarna står det ”water and sewage comsumption”, men hur fan håller de koll på hur mycket sewage jag håller på med? Mäter de hur mycket jag spolar ut? Väger de mitt bajs? Det är frågor som dessa som gör det ännu svårare att sova nätter som denna, som att inte förkylningen räckte.

Men jag tappar tråden, tillbaka till flash cardsen. Jag undrar om personen som gjorde de själv studerade engelska eller lärde ut. Jag lutar nästan mot att det var en lärare, då baksidan av korten är tomma, utan översättning på valfritt konstigt språk. Det är spännande i alla fall, tycker jag, kanske inte egentligen då det bara är papper med random ord på, men jo det är spännande ändå. Att liksom hitta något som någon man inte känner eller ens träffat suttit och pysslat med, klippt i bitar och satt mellan gem. Det skulle ju vara roligare att hitta en glömd dagbok eller nått, det är sant, men jag tar det jag hittar och gör det bästa av det.

Av yrkena på korten är musician det självklara valet för mig, men jag lekte faktiskt detektiv en jävla massa när jag var liten. Har skrivit en sång om det till och med. Så det är väl de två, antar jag. Annars vet jag inte, office worker låter ju som det tråkigaste någonsin men det beror väl på vilket kontor man jobbar.

Polis blir jag nog aldrig heller, ser bara mig själv tvingas leda några jävla nazister genom stan och det gör mig lite illamående. Detektiv är ju inte samma sak, liksom, detektiver kan ju fan bryta lite mot lagen ibland om det krävs för att lösa gåtan, sätta dit jäveln som gjort det. Jobba från sitt eget initiativ och inte sina polischefer, kunna stå för det man har gjort som något man själv valt för att man trodde det var rätt och inte för att man fick en order. Jag vet inte riktigt om detektiver finns på riktigt som jag drömt att de gör, typ Sherlock Holmes fast lite mera badass, men vafan, musiker som lever på sin musik finns ju knappt heller nu för tiden. I alla fall inte många som gör musik värd att lyssna på. Och att leva på att göra dålig musik, nä då jobbar jag nog hellre på kontor på dagen istället och lirar gura på natten.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Architect, office worker, tour guide…

  1. frankyvonfur

    Mattiiiii! Jag är trött och vill hänga! Barrunda snart!
    På söndag jobbar jag 15-23. Fy fan. Så det blir ev. ingen utgång för mig på lördag. Ska vi säga nästa helg?
    Till inlägget (varför kommenterar jag det här när jag borde plugga?), flash-carden låter ju..spännande! På riktigt. Vilken skatt! Men jag hålelr med, dagbok vore roligare eller DEN lilla svarta boken.

Kommentera

