ただいま!

Hemkommen från Osaka är jag både ledsen över att vara hemma igen och otroligt tacksam över att jag kom iväg. Ett tag såg det ut som att min längtan över att få åka till Osaka skulle sluta som ett evigt önsketänkande. Resan kom precis i rätt tid. Min morfar dog som sagt för lite mer än en vecka sedan och jag vet att om jag hade varit kvar i  Tokyo så hade jag nog garanterad hamnat i en depression. Tack vare Wataru och resan till Osaka så kunde jag komma tillbaka med lite nya krafter även om det emellertid känns jobbigt att tänka på att Alfred inte finns längre.

Dag 1.

dscf7594Förväntansfulla på bussen mot Osaka!dscf7595Jag kommer inte ihåg vart vi var när jag tog den här bilden. Det var på en rastplats efter drygt 2-3h bussfärd.img_1641Wataru fick kämpa lite med att få med mig att åka Pariserhjulet.  Kall och trött så ville jag mest hitta ett hotell, äta och ta ett bad men jag är glad att han lyckades övertala mig för utsikten var fantastisk!img_1655img_1650dscf75961Äntligen fick vi äta vad vi kom för att äta, takoyaki! På den här Izakayan åt man takoyakibollarna som de var och doppade dem i någon slags marinad/sås. Vi åt självklart okonomiyaki också med det kändes lite överflödigt att ta bild på den.dscf7601Guriko! (läs Glico). Vi kunde tyvärr inte sitta vis ån under Glicon på grund av att de höll på att bygga om. Nästa gång!

Dag 2.

dscf7602Dagen börjar bra med takoyaki till frukost mitt i Amemura. Något trötta efter bara 4-5h sömn och en lång bussresa dagen innan tar vi oss en kaffe på något random café.img_1664En kaffe senare var vi på väg mot Osakajou (Osakas slott). Ovärt eller inte, med tanke på att Osaka inte är särskilt rikt på sevärdigheter och att man mest kommer hit för att äta så kände vi oss lite tvugna att åtminstone åka och ta en bild på en av de få sevärdigheter som fanns. Här är en bild på momo (pärskikoblom) eftersom sakuran (körsbärsblom) inte hade blommat ut än.img_1668Vi såg en kattunge på väg till slottet. Den var söt och värd en bild.img_1671Jag skymtar ett slott!img_1677Klassisk turistbild.img_1679Det fanns några enstaka träd där sakura hade slagit ut. Vi åt takoyaki, andra gånger för dagen i väntan på lite sol. Tps till folk som åker till slottet, ät inte tokoyakin där! Det finns bättre, som till exempel i Amemura.img_1684Som det här till exempel som vi såg på vägen hem.img_1686Solen försvann och det blev elt plötsligt jätte kallt!dscf7603Äntligen var vi tillbaka i Amemura och kunde äta god takoyaki igen. Det här var alltså tredje gången för dagen. Det här takoyakiståndet hittade vi i Dotonburi, ett ställe som påminner lite om Kabukicho fast utan äckliga hostar och mycket mysigare!

Dotonburi är fyllt av takoyaki stånd, och överhuvud taget ställen där man kan äta. Längst gatan finns också en känd ragg-spot. Åker du till Osaka själv ch känner dig lite ensam så kan du alltid gå till Starbucks/ bokaffären på Dptonburi och ragga upp en söt liten japanska med rolig kansai dialekt!dscf7604Takoyaki fjärde gången gillt! Eftersom Osaka mest går ut på matupplevelser så var vi självklart tvungna att testa lite tipps från turisttidningen vi köpte på en konbini nära Osaka stationen. Det här var förutom takoyakin ovan, en utan de godaste! Stället ligger som det förra också i Dotonburi. dscf7605Åh vad jag älskar karlar som kan äta! -_-”..dscf7606Vi gick förbi en grym skiv/vinyl butik där de hade hur mycket i rockabilly/50’tals väg som helst. Wataru är tydligen bekant med ägaren, eller snarare sångaren i Wattans band känner ägaren. Jag köpte ingenting men Wataru gick därifrån två vinyler rikare. dscf7607Gryt ställe i Amemura. Jag åt en takosen som består av..vad fan heter det, senben?  (som ett jätte stort räkchips typ?) och två takoyakis emellan. Mm! Wataru tog en vanlig takoyaki. Det var ingen överdrift när jag sa att vi åkte till Osaka för att äta.dscf7608Vi blev tipsade om ett grymt Okonomiyaki ställe i Amemura som vi hade försökt gå till dagen innan, men som visade sig vara stängt på onsdagar. Vi fick lite olika tilltugg på ägarens uppmaning.dscf7609Det här var bland det godaste jag åt på resan. Väldigt enkelt men Oh så gott! Broccoli och bläckfisk.dscf7610Sist men inte minst åt vi självklart Okonomiyaki, den ena med fläsk och den andra med skaldjur.img_1692En sak som jag mest av allt hade sett fram emot var att få gå på något roligt Love hotel, något som det verkade finas gott om i Osaka. Fylld av förväntningar åkte vi till Uehoncho där det skulle finna ett hotel som verkade grymt (hade enligt boken på Tower Records ett Hello Kitty bondage rum!). Vi hittade till hotellet, men det var till vår stora besvikelse nerlagt så vi (läs JAG) åkte besvikna tillbaka till Nanba (som åter som nampa när de säger det på tunnelbanan ;p) och letade upp ett annat hotell som jag i stress kollat upp dagen innan vi skulle i väg. Pamplona hette det och hade rum med bondage-tema som verkade spännande. Ett tips till alla (som jag tror att ett bondage rum självklart ska vara utrustat med handcuffs och liknande) är att själva ta med eventuell utrustning. Det är tyvärr ingenting som finns på hotellen. Jag vet inte om det har att göra med eventuella brott som kan uppstå i att någon blir bunden och bestulen på pengar.

Besvikelsen varade inte länge då jag kom på att jag hade väskan fylld med scarfs.img_1691img_1693img_1698Allways so serious!img_1707Godnatt!

Dag 3

dscf7622Vi åkte till Shinsekai för att äta den omtalade Kushikatsun! Kushikatsu är friterade grönsaker eller kött, man väljer själv vad man vill ha som ska doppas i en sås speciell kushikatsusås.dscf76111dscf7612I närheten av den här jättefisken åt vi.dscf7614二度付けお断り!stod det på skyltar utanför alla ställen man kunde äta kushikatsu på. Översatt ”man får inte doppa två gånger!”. Vanligtvis när man äter någonting med en sås ( i synnerhet på pinne) så händer det att man doppar först en gång, tar en tugga och sedan doppar en andra gång. Saken är att när man äter kushikatsu så använder man samma sås till flera gäster. Det kanske låter äckligt, men om man bara doppar en gång, det vill säga innan man tagit en tugga så komemr det inte med några baciller. Inte så ofrächst som det låter alltså! Sen vet man ju aldrig om någon har varit oc doppat två gånger, men när det gäller jappar så känner jag mig ganska säker. Annat är det med oss oärliga västlänningar. Jag var dock en ”god gäst” och doppade såklart bara en gång.dscf7616dscf76171Kocken.dscf76181Doppa i såsen.dscf7619Äta kushikatsun (jag gillar att typ 20% av mina bilder består av Wataru ätandes).dscf7620En bild på någon figur som antagligen är känd för shinsekai? Vet inte riktigt. Frågar Wataru sen.dscf7623Vi hittade en affr som sålde svenska möbler? Det stod åtminstone Möbel affär på markisen.dscf7624Vi hälsade på en bekant till Wataru som bedriver en vintage möbel, klädes och assecoar- vintagebutik i Osaka som kan finnas på världens mest undangömda plats. Ventures heter den.dscf7625dscf7626dscf7627Som sista måltid i Osaka åt vi…dscf7628Okonomiyaki! och lite yakisoba. Vi var äckligt mätte efteråt.dscf7629Laga maten.dscf7630När jag kom hem halv åtta på morgonen stod ett ensamt körsbärsträd och väntade på mig.

Resan till Osaka var verkligen FAB! Hade två super schyssta vintgebutiker, båda med ganska brett sortiment på damkläder. Jag köpte bland annat den här hawaiiklänningen som jag tänkte använda i sommar. Den är i bumull och lätt att bära när det är varmt och FUKTIGT ute. Det enda som saknas är en liten Luvite- väska. Jag fick med ett litet kort också.dscf7632dscf7633Den ser bättre ut på en hängandes på galje. Det enda som är litsa svårt är draperingen i urringningen, eftersom den är i bomull men det ska väl gå att ordna på något sätt.

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “ただいま!

  1. Helena

    Sanna! Jag hade ingen aning om din morfar, var tråkigt, jag beklagar verkligen. Jättehärligt att du kunde komma iväg till Osaka så du blev lite uppiggad. Kramar och kärlek till dig!

  2. Elin

    Åh jag gör små familjeljud här hemma framför datorn när jag ser bilderna på er.
    Känns skönt att veta att du har haft det bra. Du är sötast i världen och om wattan inte fattar det så kommer jag och slår ner honom. <33
    fan, jag har packat ner min japanska lover-ordbok annars skulle jag dräpt till med lite hot mot han.
    Love you darling och saknar dig jämt.

  3. frankyvonfur

    Tack Helena! Den virituella kärleken värmer! Och från dig med Elin!

    Love you long time, hela tiden och ja. You know. Båda!

  4. pimu

    åh underbar resedagbok. verkar som att ni har haft en helt fantastisk resa!!!! jag är så glad att du är kär och han verkar toppen indeed.

    vi har så sjukt mycket att prata om… bl.a. om att jag kanske kommer till tokyo 10 dagar nu i maj.

    jag beklagar din morfar.. och.. jag var ju också med om det om du minns? så jag vet verkligen hur det känns. promenera mycket och minnas mycket av honom så känns det bättre sen.

    skype på fredag, då pratar vi om ALLT! pussss

  5. frankyvonfur

    Jag ser fram emot fredag! Puss!

  6. prinjan

    fan va nice blogg! väldigt kul o läsa om dina små utflykt, men det där bondage hotellet kändes lite skrämmande, men du är nog bara ironisk🙂
    O Wattan e ju söt!😉

  7. frankyvonfur

    Tack! Jag är lite dålig på att skriva emellanåt, men det känns schysstare att blogga om vad man gör istället för att lägga upp 200bilder på bilddagboken.

    Ja Wattis är söt!❤❤

  8. Mamma

    Åh vad härligt det var att följa med på er resa till Osaka och vad hungrig jag blir när jag ser all mat som ser så underbart god ut🙂 åh nu vill jag komma och besöka Japan. Ska spara pengar och komma nästa vår…fasen det måste jag göra!

Kommentera

