和風パスタ!

Idag lagade jag pasta a la japanskt vis. Mycket gott och lätt att göra! Omtänksam som jag är så kommer jag dela med mig av bilder som jag tagit under processen gång.

Du behöver följande.

Kryddning:

Tsuyu (Japansk fisksås. Finns säkert på Japanska bokhandeln eller diverse asiatiska butiker)

Dashi (japansk fiskbuljong i korn-form)

Soya

Olivolja

Pasta

Aubergine

Sparris

Svamp

Eventuellt lök (Jag hade inte i det, men lök förgyller alltid smaken!)

Tonfisk på burk

Garnering

Nori

PurjolökDSCF8655

1. I väntan på att vattnet ska koka så kan du börjar med att skära upp auberginen, sparrisen, svampen (jag antar att champinjoner går bra f(^_^);) och eventuell lök.

DSCF8656

2. Häll i i pastan i det kokande vattnet. Medan pastan kokar steker du grönsakerna och tonfisken i olivolja och tillsätter sedan tsuyun. Häll sedan i ungefär 2krm dashi och soya efter tycke. Jag hade i ganska lite soya då jag inte vill att den ska ta över smaken från tsuyun.

DSCF8657

3. Häll pastan i ett durkslag och häll sedan i det i stekpannan tillsammans med resten av grönsakerna. Tillsätt tsuyu efter smak.

DSCF8658

4. Häll pasten och grönsakerna på ett fat och garnera med purjolök och till sist nori.

DSCF8659Smaklig måltid!

Häromdagen fick jag mitt hår blekt av Ru- chan på hennes sallong, GRATIS! Jag skämdes lite. Fick håret toppat också. Hon var nyfiken på att anvnda svenska blekningsprodukter och sa att hon kunde göra det gratis. När vi var klara åkte vi till Shimo kittan för att äta Hiroshimafu Okonomiyaki (med soba i). Vi beställde en med ost och massa lök på och en med tonfisk och ost. Yum yum. Sedan gick vi förbi Explosion där de nu fått in fina reproduction skor. Jag måste dock avhålla mig från att shoppa eftersom jag kommer att behöva mycket pengar när jag flyttar. Ganbare!Image522

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “和風パスタ!

  1. pim

    美味しそう~。vad duktig du är. vi måste ha matlagningskvällar i höst❤

Kommentera

