メリクリスマス

Happy Christmas eller varför inte Happy Merry Chrismas! I Japan snålar man inte på ord, särskilt när det gäller julen.

Igår kom Fumiko förbi under dagen. Jag hade precis hunnit handla alla ingredienser till min och Wattis julmiddag.Fumika hade klippt håret innan men tyckte att hon såg ut som en tant så jag klippte till det lite. Det blev nog väldigt ojämt då jag klippte lite på måfå. Hon blev nöjd med håret i alla fall och det är väl det som räknas. Snart kommer väl samtalet där hon säger upp bekantskapen med mig för att hon inte kan gå utanför dörren.

Jag bjöd på afrikansk tomat/kycklingsoppa och curry doria med baguette till. Fumiko hade köpt med sig massa snacks men ingen av oss orkade äta något efter den måltiden. Jag bjöd dock på lite svensk choklad och godis samt risgrynsgröt. Konstigt tyckte både hon och Wataru. Ris äter man ju till maten, inte som efterätt! De var båda ganska häpnade och tittade oförstående på gröten. Fumiko sa dock att det var gott men konstigt att äta ris på det här sättet. Wataru sa bara att det var konstigt och ville veta exakt hur lång traditionen var att äta risgrynsgröt. Det här kunde ju bara inte stämma! Konstiga européer som missuppfattat sättet att äta ris på.

Jag hade endast hunnit förbereda köttbullarna när jag fick ett meddelande av Wataru där han skrev att han ville att jag skulle komma förbi Jack’s (2nd hand butiken han jobbar på) om jag hade tid. Jag förstod genast att något var i görningen. Kanske skulle han stänga lite tidigare och dra med mig någonstans, en romantisk promenad längst Omotesandos julbelysning kanske? (Hur romantiskt det nu kan bli med 1miljon stress- shoppande/dejtade japaner i Harajuku). Jag kom fram och när han hade stänkt butiken sa han bara. Se dig omkring och välj ut något du tycker om. Jag fick genast syn på flera fina koftor som jag suktat lite efter en tid.

Vi stängde affären och begav oss hemmåt. Ännu hade jag mat kvar att lagas! Jag satte igång med laxen så fort jag kom hem och Wataru sprang iväg och köpte bubbel och öl. Äntligen kunde festen börja!Det blev en svensk-inspirerad julmiddag med sill, potatis, kötbullar, lax och mammas sallad. Rädd för att maten inte skulle räcka till slängde jag in en curry doria också. Behöver jag tillägga att vi knappt åt upp hälften?Fina fisken.

Dagens lunch blev dock inte rester utan yoghurt och müsli. Lycka!Nu är klockan över tre och jag funderar på att åka iväg en snabbis och leta efter vintage-hattar i Shibuya och sen åka och hälsa på älsklingen lite.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

