金För 金曜日、金髪。Idag är det alltså fredag, och jag ska åka förbi ”Barber Frank” där Watarus gode vän Moro kun jobbar. Det är andra gången jag ska dit och jag måste säga att det är hemskt spännande att gå till en barberare hellre än en frisörsalong. Nuförtiden så går män också till 美容院(biyouin) som det heter på japasnka istället för 床屋(tokoya). Min vän blev ganska förvånad när jag sa vart jag skulle gå. ”Barberare? Haha, det ordet brukar man inte använda längre!” i tron att jag tagit fel på tokoya och biyouin. Nej, nej, svara jag. Jag ska faktiskt gå till en barberare där det vanligtvis bara är män. Det började nämligen att Morokun pratade med Wataru om att var intresserad av att klippa håret på damer också, då han aldrig gjort det tidigare, och ännu hellre klippa håret på en europe! Jag kan på ett sätt förstå deras nyfikenhet då japaner och européer har helt olika hårkvalitéer. Så, snart blir jag av med min 3 (om inte ber!) cm långa utväxt och får känna mig som vanligt igen. Har blivit mycket sjalar runt huvudet den senaste tiden, men på jobbet är det dock förbud och då har jag inget annat val än att låta omvärlden skåda mitt hemska hår. Men ikväll blir det ändring på det som sagt. Klockan är nu åtta och jag ska börja bege mig snart. Tänkte bara ge en liten uppdatering i mitt nuförtiden ganska stillsamma liv.

Jag gick till skolan runt 2 för att göra ett prov i modeskiss. Provet gick ut på att vår lärare delade ut en beskrivning på ett plagg som vi skulle rita av och vilka sorters detaljer som skulle vara på den. Vi fick även en bit tyg för att få en koll på fallet på klänningen skulle vara och hur eventuellt mönster skulle se ut. Vi skulle alltså rita av en skjortklänning med 台付き衿 (daitsukieri, en sorts krage), ヨーク(yooku, en söm från krage till ärm) och ärmar. Min design blev väldigt enkelt och tänkte över huvud taget inte på att försöka komma på något nyskapande utan ritade rätt och slätt av en skjortklänning. Tråkigt tycket jag i efterhand men jag antar att det viktiga låg i själva övningen, att på 1,5 timmar skissa upp en design för att sedan rita av den på akvarellpapper och färglägga. Jag kom ut från provet, och fick sedan höra av mina vänner att det tydligen fanns en ruta på pappret som delats ut där man skulle skriva namnet på materialet, något som jag helt missat. Jag kommer nu i efterhand ihåg att läraren sa någonting om det men glömde helt bort att skriva det innan jag lämnade in uppgiften. Jag lär med all sannolikhet inte få godkännt på tested bara av den anledningen men ja, しかたない(shikatanai) som de säger på japanska. Inget att göra åt! Efter det ålte jag med två vänner in till Shinjuku och gick förbi Lumine2 där några treor från vår skola ställde ut sina utgångskollektioner i jeanstyg. Jag hittade en ganska fin jacka men jag hade på känn att den var lite för liten för mig så jag brydde mig inte ens om att prova. Lagom till att vi tittat igenom kläderna så får jag ett mail av Mii, en tjej som som studerar till make- up artist på Vantan, en annan skola som ligger i Ebisu, som jag tog bilder med förra året i December. Hon hade med sig en skiva med bilderna och en liten chokladask som tack! Himla gulligt tyckte jag. Jag tittade genast igenom bilderna när jag kom hem och blev lite besviken på min egen insats men jag tänkte ändå dela med mig av Några bilder, bara för att visa hur duktig Mii är. Det här är alltså hur jag skulle se ut om jag var med i en Dior/ John Galliano visning. Jag vet inte om jag nämnt det innan men jag älskar John Galliano och tycker att hans design är fantastisk! Retro blandat med jag-kan-inte-föreställa-mig-volym på kjolar. Sen tycker jag om dramatiska kläder och koystym över huvud taget så att John Galliano är en favorit är kommer kanske knappast som någon överraskning.

(Bilderna tillhör Mii och får inte användas utan lov!)

Jag fick som sagt lite choklad också och en söt hälsning....där det stod

”サナ<3, 撮影に協力してくれてありがとう!!

CDRにデータが入ってるよ!

チョコレート、よかったら食べてね ^o^

学校頑張れ!

ミー<3

Fri översättning:

Sanna,

Tack för att du ställde upp och gjorde ditt bästa på fototshooten!!

Jag har lagt in bilderna på CD(R?)’n!

hoppas att chokladen smakar bra (direkt översatt: ät gärna av chokladen) ^o^

Lycka till i skolan!

Mii<3

Vad gulligt och omtänksamt av henne! God var den också! Jag åt två bitar redan idag. Den hjärtformade var det nogatfyllning i, och sedan smakade jag på hasselnöts chokladen. Kvar väntar Dark strawberry och den vita chokladen. Lite måste man hålla sig.Såhär såg jag ut i håret inann jag åkte till Eifuku. Jag ville inte visa fär ingående hur heskt mitt hår såg ut men man kan skymta utväxten på den lilla slingan vid örat. Jag gissar på ca 3 cm. Nu är det andra bullar, precis hemkommen och blond igen!Jag glömde helt att ta med mig kameran och fota inne i Barber Frank. Väldigt fina stolar i gammaldags modell och en klassisk barberar- inredning helt enkelt! Nästa gång blir det att åka dit med kamera så jag kan visa alla denna lilla pärla i Eifuku! Som tack gav jag och Wataru Morokun två kalendrar meden samling av  Norman Rockwells fina illustartioner.och en tilloch en sista.Godnatt gott folk! Omorgon ska jag jobba hela dagen från 12- 19. Måste spara lite inför Okinawa resan om två veckor! Hejpa!

3 kommentarer

Under Uncategorized

3 svar till “

  1. pim

    vad fin du är på bilderna!!! och kalendern ni gav bort var ju verkligen en sjukt bra present. han måste ha blivit asglad ❤ kul att höra vad du har för dig. vi måste park-hänga snart!! puss

  2. Elin

    Ih, jag gillar den första bilden bäst! Kan du inte fota lite av vad du gör i skolan någon dag?
    bisous

  3. frankyvonfur

    Det kan jag visst göra! Vi gör inte så mycket nu, ritar mest mönster. Har bara gjort en minikjol och sytt en blus än så länge. Men det kommer mera!
    Bisou!

Lämna en kommentar