しゃぶしゃぶ

Igår var jag och Wattis och åt しゃぶしゃぶ(shabushabu) efter jobbet. Shabushabu är tunna tunna strimlor fläsk- och nötkött som man kokar för att sedan doppa i en sayabaserad sås och sesamsås. Man kan även koka grönsaker och äta på samma sätt. Så här kan det se ut.Wattis i en klassisk ”dricka-ö” pose.Här kokar vattnet med lite kombu i (japanska sjöägräs).Fna skivor nötkött och en kök som påminner lite om purjulök, samt oroshi daikon med karashi. Pumpa, enoki svamp och..liten brunsvamp? Jag tror att pumpa kan vara bland det godaste som finns!Någon sorts sallad, tofu, moyashi och lök.Soyabaserad sås och sesamsås som allt gott ska doppas i.Allt detta ska självklart avnjutas till ris. Åh vad jag älskar japanskt ris!Det kokades för fullt!Där har vi den där härlig ljussättningen igen.

Det var lördag det. Iadg är det söndag och jag jobbade mest hela dagen. Jobbigt var det, och irriterad var jag på mina co- workers och när de beordrar en att göra saker som man 1. redan är på väg att göra 2. inte har tid att göra för att man måste göra 100 saker samtidigt när man jobbar på restaurang (som att ta gästernas beställningar, servera deras dryck/mat samtidigt som man måste plocka undan de som avslutat son lunch/middags tallrikar/glad för att duka om på nytt så att man kan ge plats åt nya kunder som står otåligt i dörren och väntar på sittplats, samtidigt som man måste knappa inde beställningarna man tagit för att inte glömma bort eller låta kunderna vänta för länge på sin beställning. SAMTIDIGT som allt detta äger rum hör man en överordnad skriva ”två vatten till bord 9, ta beställning av bord 13, DISH UP! (Japparnas japansk- engelska som betyder MATEN HAR KOMMIT!), entrén! ta undan bord 4’as tallrikar, fråga om bord 21 vill ha något mer att dricka eller ev. dessert! GAH! Jag VET att det är stressigt så att man ibland bara vill lägga sig ner och gråta, men jag kan INTE göra allting samtidigt och det borde även mina co- workers förstå då de befinner sig i samma jävla miljö! Jag gör verkligen mitt bästa varje gång och försöker att röra mig så snabbt jag kan för att göra kundernas besök så trevligt som möjligt och besvära dem så lite som möjligt men jag är ingen supermänniska och kan inte göra allting samtidigt. Jag måste dela upp och ta en sak i taget.

Efter det åkte jag raka vägen hem. Handlade en baguette för ovanlighetensskull på ett konditori vid stationen, köpte fel sorts ost (en som liknar den glada kon när jag ville ha cream cheese!), gjorde en omväg hem bara för att gå förbi 99shop och handla mentaiko till min entaiko cream pasta samt göra lite andar nödvändiga inköp till min spontana vinkväll som salami och choklad. Jag borde ha köpt nötter också! Nu funderar jag på att gå förbi 99shop igen för att inhandla lite annan ost. Jag vill ha det som i Sverige ibland där man kan köpa chevre 8so jag egentligen inte tycker om) och brie, feta och blå/grönmögel ost relativt billigt och bara njuta! Här är allt dubbelt så dyrt tyvärr. Sushi är dock biligt! Nästa hälften så billigt. Mja, en tredjedel då. Men jag går nästan aldrig ut och äter sushi. Naanbröden här är sjukt stora och goda, men jag äter som sagt inte indiskt så ofta numera. Trots detta så älskar jag Tokyo och funderar starkt på att köpa den där 6kr osten som faktiskt är ganska god. Eller be Wattis köpa. Jag ska nog be honom. Äh, jag har den glade kon liknande- osten. Den får duga den. Man kan inte få allt jämt. Nu börjar det bli lite väl hett i min minilägenhet med heatern på. Min spontana vin kväll med mentaiko paste (min senaste favorit! Supergod! Den godaste finns på La beheme eller hemma hos mig. Min är billigare för den är gratis! Men Bohemes är kanske lite godare. Den kan man få med calamary topping på), vitlöksbröd och den omtalade osten. På det åt jag resten av pralinerna jag fick av söta Mii. Nogattryffel med vit chokladöverdrag och en bitter strawberry. Mums filibabba!Och så lite vin på det i jordgubbskopp som jag och Helena köpte när vi bodde i Hasune. Kommer du ihåg?

Nu kom Wattis och nu ska vi dricka vin hela natten lång och äta baguette och ost och salami. Nu ska vi ut och köpa lite mer ost. Hejpa!

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “しゃぶしゃぶ

  1. Elin

    Åhhhh vad trevligt! Jag och Niklas ska också dricka vin. men vi har ingen ost alls. dammit! waaaants cheeeese.
    Vi har haft kalas, med hela Niku’s familj och hela min – jag är slut i huvet just nu.
    püsspüsspüss

  2. Helena

    Jordgubbskopparna, såklart jag kommer ihåg! Tänkte på det när jag såg dem i bakgrunden på en annan bild : )

    Har du kvar den finfina tekannan som vi köpte? Som inte var bra alls, men fin!

  3. frankyvonfur

    Nej tyvärr inte. Den tror jag lämnades i Settan T_T Men den kunde ändå inte användas så lika bra det antar jag. Jag måste införskaffa mig en ny fin!

Kommentera

