手作りが一番。

Godmorgon gott folk! Så här såg jag ut när jag vaknade i morse efter att ha tagit ut mina hårnålar!Idag hann jag åka till skolan, lämna in pappret med invalen till våren. Det fann så mycket roliga kurser att det var svårt att välja! Jag valde mode- historia med inriktning på designers och en till kurs inom modehistoria som verkar vara lite mer ingående på epoker jag tycker om som art deco mm. Även om jag är relativt kunnig inom åratalen 1920-1960 så känns det alltid trevligt att få lite mer kött på benen. Om inte annat så blir det en rolig repetition! Utöver det så valde jag en lite mer praktisk sykurs, och sedan en designkurs där vi kommer att få expirimentera  och lära oss om att uttrycka sig på genom sömmar och skärningar. Jag kan absolut ingenting om Illustrator eller Photoshop så jag tog tillfälle i akt att välja en Illustartor kurs och en kurs i CAD där vi kommer att få lära oss om att ruta mönster på datorn. Det tog tid som f* att fylla i pappret då det första vi fick med alla kursers olika tider hade ändrats totalt, vilket i princip betydde att jag var tvungen att göra om allting från början och försöka få timmarna att gå ihop. Jag kommer att vara en minst sagt busy gal framöver. Men till dess så ska jag försöka att hålla er uppdaterade.

Jag tog en snabblunch och åt ett väldigt gott tomat- och pestobröd på ett konditori vid Yebisu garden place (dit jag rekommenderar alla att åka om de kommer till Tokyo) där även min skola ligger. Detta förmodligen enkla men väldigt goda sätt att liva upp japanernas annars halvtråkiga frallor planterade ett frö i mitt huvud som fortsatte att så tills att jag kommit hem. Men vi lämnar det för tillfället och går över till matlagning. Det har heller inte undgått mig hur oerhört populärt det blivit med matbloggar och att över huvud taget, inte bara skriva om mat utan även dela med sig av recept. Jag tänkte inte heller vara sämre och kommer nu publicera mitt första recept. Varsågoda.

Kycklingsoppa med linser och rotfrukter.

1 filée kyckling (kan tas bort om man är vegitarian)

1 halv morot

1 potatis

1 stor Vitlöksklyfta

1 vitbeta? (gah! har ingen aning om vad det heter på svenska men det är en vit rotfrukt som liknar rödbeta)

1 stjälk selleri

1,5 dl linser

En näve vitkål

1krm salt

Torkad basilika

Torkad oregano

Konsome buljong (vanlig grönsaksbuljong funkar fin fint).Du börjar med att koka linserna.Medan linserna kokar hackar du grönsaker och skär kycklingen i strimlor.

När du gjort det skär och sköljer du vitkålen.

Du stänger av plattan och låter linserna stå medan du fyller i en stor kastrull med 1- 1,5 l vatten och tillsätter saltet. När vattnet kokat upp häller du i grönsakerna och konsome- buljongen. När grönsakerna får koka några minuter häller du i kycklingen. Den ska inte stekas innan, utan kokas för att bli saftig och mjuk. Krydda med basilika och oregano. Låt koka under lock i 10 min. Häll i linser och låt koka ytterligare 5-10 min.

Servera med bröd eller som jag, ris. Gärna japanskt.Jag valde självklart att dricka mitt favoritvin (som blev över från gårdagen!!) Nottage Hill i jordgubbskopp. Det r nämligen väldigt dåligt med utrymme i min lilla lägenhet, speciellt i köket och jag får därmed inte plats med fina vinglas. Koppa fungerar lika bra tycker jag.

Såhär ser det förresten ut hemma hos mig. Här med två favoriter. Mörkblå/ vitprickig klänning (hittad i kostymförådet på gymnasiet), autentisk klänning från 50- talet med rostryck och flätade detaljer i halsringningen och fickorna. Jag har på mig en kjol jag hittade på G2 n butik i Harajuku med blandad second hand och ny design (mest krimskrams). Kofta från Vivienne Westwood fyndade jag på en second hand i Shimokitazawa för bara 4000yen!

Det hade lagom till att jag ätit klart, knakat och grott så mycket i mitt huvud att jag var tvungen att göra morot- och pesto kringlor.

Morot och pestokringlor

25g jäst

25g smör

2,5dl mjölk

7dl vetemjöl

1 finriven morot

Pesto

Soltorkade tomater (klippta i små bitar)

1krm salt

Du börjar med att riva moroten. Värme sedan upp mjölk och smör till fingervarm temperatur och häller sedan i jäsen. Tillsätt moroten. Häll över i en bunke och tillsätt mjöl lite i taget. Låt jäsa i 40min.Titta så fint degen har jäst!

Jag äger ingen brödkavel utan hällde mjöl över min skärbräda och tog lite deg i taget och började knåda. Degen är ganska lös efter jäsning så se till att tillsätta rikligt med vetemjöl innan du börjar arbete med degen (något som tyvärr inte jag gjorde vilket därav resulterade i degvantar). Du rullar degen mellan händerna och plattar sedan till ovansidan med fingrarna. Du brer sedan på lite pesto och trycker i en bit soltorkad tomat på vardera sida. Rulla ihop och tryck försiktigt ner ytterkanterna så att det formas till en liten bulle (jag antar att det är samma teknik som med kanelbullar). När du fyllt plåten (min är liten och får bara plats med 8 i taget) gräddar du snäckorna mitt i ugnen på 240grader i 30- 40 min. Jag äger ingen ugn,(det här är Tokyo people!) så jag använder en toaster med inställningsbar värme. Jag gräddade mina snäckor i 30 minuter och de blev helt perfekta!Owari!

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “手作りが一番。

  1. Ebba

    Vad betyder Owari?😀

  2. Ebba

    det står att jag skicka 9 mars kl 04.01 , fast jag skicka ju 8 mars kl 20.00😉

    ah jusste ni går ju före , haha

  3. Elin

    vitbeta❤
    hoppas att dina kurser är lika roliga sen som de låter!
    püss

  4. frankyvonfur

    Ebba: Owari betyder, ”slut!”
    Saknar dig!

Kommentera

