Operation Uppdatering! 9〜10/3

Tisdag.

Fika i Sasazuka.

Dagen började bra med ett mintgrönt paket från..Som innehöll..På eftermiddagen fick jag finbesök av mina klasskompisar. Jag hade dagen till ära städat och bakat en äppelkaka som i monsistensen mer var som en amerikans pannkaka. Komplimanger för den fick jag i alla fall! Men det är faktiskt svårt att misslyckas med kombinationen äpple, kanel och lite socker. Alla hade med sig massor av delikatesser!Friterade ostbollar och bland det godaste jag ätit, friterad mentaiko! (*http://en.wikipedia.org/wiki/Mentaiko)Taeko hade gjort ugnDetsbakad äpple med smör och russinfyllning. Supergott!

Det bjöds även på ost, parmaskinka och en himmelsk räksallad! Till detta drack vi förstås rödvin.Alla blev förvånade när kameran helt plötsligt började ta bilder av sig själv.När det i själva verket var jag som satt och lekte med fjärrkontrollen.Yuri och Kaori.Tae och Piro.Nu var godsakerna uppätna och vinfalskan tom var den några av oss som tyckte att en vinflaska var lite lite delat på fem och bestämde oss för att ge oss ut i regnet, som hade omvandlats till snö, efter mer vin. Kaori skulle upp i ottan morgenen efter för att åka snowboard och Tae hade planer för kvällen så jag, Piro och Yuri tog farväl av dessa damer vis Sasazukas marknad. Med vinflaskan i handen marserade tre modiga soldater genom snön hem till mig igen.

När även den andra flaskan ekade tomt sa vi i kör att ”Nej här kan det inte sluta!”. Sagt och gjort. Vi tog på oss ytterkläderna och begav oss ut ännu en gång i det som nu hade resulterat i en snöstorm. Vi traskade med modiga steg mot Sasazukas station. På vägen hittade jag en fin röd cykel som jag tyckte kunde få bevisa att det faktiskt var snöstorm i Tokyo.Nu var vi nära vårt mål. Det var dags för ett obligatoriskt Tokyo- hangout. Ni kanske redan har gissat vart vi var på väg?Karaoke! Det sjöngs ganska mycket anime- låtar från vännerna. Ofta när man går på Karaoke så ingår det en ”sofutodorinku nomihoudai” (”all you can drink-  softdrink”), och lägger man till lite pengar på det så kan man få ”nomihoudai” med alkohol. Det brukar ingå både drinkar, öl och whiskey i nomihoudai men denna gång gällde det vara coctails. Vanligtvis är dessa ganska svaga men dricker man tillräckligt mycket så går det att skapa en liten fylla om det är det men önskar. Vill man bli kanonfull ska man göra a la Mattias och satsa på whiskey. Det är dock ingenting jag vill rekommendera.Söt Yuri och söt Piro.Holla!Spex!Yuri börjar se skeptisk ut.Yuri ser ännu mer skeptisk ut. Kan det vara min skönsång?Jag bjuder på den här bilden som avslutning. Det var väldigt länge sedan jag gick på karaoke så det var en fint avslut på en fin dag!

Onsdag

Vad blir det för mat?

Denna gång tänkte jag vara generös och ge er ett recept på världens enklaste men godaste tomatsoppa med kyckling.

Dagen börjar med att jag vaknar upp med halsont. Fuck. Mitt in och ut rännande dagen innan i bara kjol och sprumpor hade resulterat i en förkylning. Grym taming! Tänkte jag som skulle till Okinawa fredagen därpå. Med en frodande förkylning tänkte jag mig någonting lätt och starkt till middag. Det blev Afrikans kycklingsoppa.

Det här är vad du behöver.

1 stor gul lök

1 vitlöksklyfta

1 〜1 1/2 kyckling filée (Enligt orginalreceptet så använder du en hel kyckling. Gör du det så dubblar du helt enkelt bara allt i receptet).

1 burk krossade tomater

1dl vatten

Salt

peppar (jag brukar använda vitpeppar)

kycklingfond eller i tärning kycklingbuljong (eftersom jag bor i Japan så brukar jag använda konsome, en buljong som passar till allt!)

torkad chili (jag brukar ha i 3-4 stycken men det kan man självklart anpassa efter smak!)

1. Du börjar med att skiva löken och hacka vitlöken.

2. Du fräser sedan detta i lite olivolja.

3. Tillsätt de krossade tomaterna och krydda (Chilin väntar du med tills efter att du tillsatt kycklingen). 4. Medan soppan kokar skär du kycklingen i tunna fina bitar (använder du en hel kyckling ska den kokas medan du förbereder basen för soppan).

5. När löken har mjuknat stänger du av plattan och använder en mixerstav alternativt häller soppan i en mixer och mixa tills soppan blir slät och fin. När du gjort det tillsätter du kycklingen och låter skjuda i ytterligare 10-15 min. Klar!

Servera gärna med bröd! Färskt-, vitlöks- eller knäckebröd med ost ! Jag valde att äta soppan med vitlökstoast.

Lycka till!

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

