乾杯沖縄 Dag ett.

Jag och Mei var trötta men pepp pepp pepp på att åka till Okinawa, och inte minst gå på eventet Kanpai Okinawa.En trött och kanske en lite småberusad Wataru. Ni förstår, när japanska rockabillys åker på resa gäller det öl- konsummering redan från att man satt sig på planet. Nej, förlåt. På flygplatsen innan man checkat in! På det hade jag bara sovit 4 timmar och Wataru bara ynka 2 timmar.Framme!Trötta efter resan väntade vi på att Shingo skulle hämta upp vårt baggage. Go- san jobbade på sina armmuskler under tiden.Vi bodde någonstans emellan Naha och Urasoe tror jag. Den höga vita byggnaden till höger var vårt hotell. Den ganska låga byggnaden till vänster sida av hotellet med neonlampor på taket var lokalen där eventet tog plats. Bara 1min gångavstånd. Nära och bra!Här väntar vi på att få våra nycklar till rummen. Ai och Mei.Stackars Wataru och restan av The RizLaz var tvunget att direkt ta sig till studion och repa inför spelningen på söndag med Little Rachel.Ako san var mådde inte så bra efter all öl så tidigt på morgonen.Efter att ha fixat till oss lite grann åkte vi till kokusai dori, en gata med massa turist- butiker och en känd marknadsplats.Här står Dai- chang framför en av ingångarna till marknadsplatsen.I okinawa tillverkar de en kaka som heter ちんすこう(chinsukou), och eftersom penis heter ちんこすこう(chinkosukou) så hade de alltså gjort en penis- version av den annars avlånga kakan och döpt den till ”chinkosukou. Här visar Mei stolt upp ett av exemplaren.På marknade såldes allt från mat och snacks till smycken och kläder.Här smakar vi på海ぶどう(umibudou) som ser ut som en mini vindruvsklase och smakar lire hav. Den äter man genom att doppa i en seasoning. Gott var det faktiskt!漬け物(tsukemono, dvs inlagda grönskaer, fisk mm)På marknaden köttavdelning fans ett upphängt grishuvud som var ganska groteskt. Det skulle dock inte förvåna mig om det fanns folk som gick förbi det och utsråla ”美味しそう!” (oishiisou- vad gott det ser ut!)då de älskar kött. I Okinawa äter de förresten grisöron. Torkade som inlagda. Vi var alla hungriga efter flygturen och gick till en Isakaya i en byggnad över marknanden som hette ”Kiraku”.Från vänster, Ai chan, Yabe san, Tetsuji san (organisatören för kanpai okinawa), Dai- chang, Ishiyama san, Mei chan och jag. Bilden tog Ako san.Det fortsattes att drickas öl från männens sida. Vi quinns höll oss till iste och シークワーサーjuice(shikuwasa) en frukt som är som har färgen av en lime och påminner lite om grapefrukt fast inte lika beskt. 

島らっきょう(Shimarakkyou, en sorts lök här i friterad form).フーチャンプル (fuuchanpuru, stekt tofu, ägg och grönsaker).Kan ha varit det godaste köttet jag ätit på länge!Vi åt även sashimi.鶏からあげ (torikaraake, friterad kyckling)Det spexades vid bordet! Plötsligt skulle alla demonstrera hur pass viga de var. Ishiyama san skulle nog må bra av lite mindre öl och lite mer yoga.På vägen hem hittade jag en restaurang med marint tema.Runt nio tiden var det dags för nomikai!Det bjöds på mycket gott som till exempel den här salladen. Jag vet inte riktigt vad den var gjord av men god och var den! Lite stark också.God sallad men vad jag tror var en taco-dressing. Carpaccio som var sådär.Kyckingspett. Utöver det bjöds det på yakionigiri (grllad onigiri med andra ord) och friterat. En riktig Izakaiya- måltid med andra ord!Wattis och Shingo (gitarristen i RizLaz som är från Okinawa).Tama san och Sido san (mer känd fsom dj Good speed Sid från The Bash) kom med en senare flyg och anlände lite senare till middagen.Jag och Tatsu san (trummisen i RizLaz).Sötaste Mei chan, alltid med ett leende på läpparna. Kan ni tro att ho är över 30?!Ma-chan gjorde grimaser.Som avsluning bjuder jag på den här lite vågade bilden. Nu ska jag se på film!

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

