Gulligullan koko som en gök..!

Eh ja. Precis. Dags för uppdatering.

Torsdag

Första dagen i skolan. Alla har kostym/dräkt på sig utom jag, Tae och Kaori. Man är väl veteran. No need for suits. Min klass har numera gått från 9 till 20. Räkna sedan bort tre stycken från den förra klassen så har jag helt plötsligt 14 nya klasskamraters namn att lägga på minnet. Det kommer inte vara lätt, men jag måste göra ett försök. Efter att uppropet och informationen var över hade jag ursprungligen tänkt att vi från gamla klassen skulle ha hanami, men eftersom vi slutade runt 5 och det då redan börjat bli kallt så skippade vi alkohol under körsbärsblommen och åkte till Jonathans för lite mat innan Joji Yamamoto showen. Jag fick min biljett från Fukusei kun som skulle jobba och inte kunde gå. Lucky!Det var tydligen aktörer och artister som gick på catwalken, inte din vanliga modell med andra ord! Dramatiska rörelser bjöds det på. Unisont förstås! När visningen var över åkte jag hem och vilade upp mig inför utflykten med skolan nästa dag.

Fredag

Planen var att vi skulle åka till Shinjuku gyouen och ha hanami med klassen och de övriga ettorna, men på grund av det dåliga vädret så åkte vi till 21_21 Design Sight i Roppongi. Utställningen vi såg heter Life=Works=Projects och bestod av bilder, videos och planer/sketcher av konstnärs- paret Christo och Jeanne- Claude olika installationer runt om i världen. Paret träffades i Paris 1958 och inleder ett förhållande, samt börjar sin livslånga kollaboration. Något ännu mer fantastiskt är att de båda har samma födelsedatum! 13 Junu 1935. Jag tror inte på ödet, men det här måste nästan vara mer än ett sammanträffande? Romatiker är jag inte heller, men lite romantiskt klingar det ändå att vara födda samma år, på samma dag och mötas i Paris.

Paret har bland annat täckt Point neuf med tyg, omringat öar utanför Florida med polypropylene, placerat ut hundratals paraplyer i blått och gult i Ibaraki, Japan och norr om Los Angeles samt placerat ut ”portar” i orange vinyl längst Central Park. Jeanne- Claude avled den 18e November, 2009 men Christo fortsätter deras avslutade projekt ”Over the river” där han kommer att täcka en del av Arkansas river i Kolorade med tyg, ett återkommande moment i deras contemporary modern art. En fin installationen av pappersdukar utanför konstmuseet. Jag åkte från Roppongi lite tidigare än de andra för en snabb fika med Fumiko innan jobbet. På vägen till stationen mötes jag upp av en jätte shortcake! Slut på min fredag!

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

