Dancing with myself.

I torsdags tog jag cykeln till Kouenji för lite quality time med mig själv. Så här såg jag ut. Och ja, så här stökigt kan det vara hemma hos mig. Jag skyller allt på japanska lägenheter! och det faktum att jag inte har plats för mer än en bokhylla.

Det var första gången jag cyklade till Kouenji och det låt mycket närmare än vad jag fört hade trott. Fin var vägen att cykla också. Mycket fina körsbärsträd och grönska. När jag kommit fram var jag lite smart och parkerade min cykel utanför Mattias lägenhet för att slippa böter eller riskera att cykeln förs bort. Sedan riktade jag mina steg tillbaka mot stationen.Nästan granne med Mattias ligger Hattifnatt caféet. (Japanskt uttal: Hatteifunatto, gulligt!!) Den här gången gick jag dock inte in. Har lunchat där innan med Wataru. Gnaska litet men sött café med lite halvdyra priser har jag för mig. Men det är ju trots allt ett hattifnatt café. Nej jag hade sedan innan min utflykt en bestämd idé av vad jag ville äta. Nämligen 回転寿司 (kaitensushi= rullbandsushi).Sjukt länge sedan jag åt rå lax, och himla gott var det måste jag säga. Rullarna till höger är tonfisk och lök. Mycket goda de med! Även om jag bott i Tokyo i 2,5 år nu så var jag mycket stolt över att jag kunde läsa på menyn och beställa direkt från kocken. Jag åt även en rökt skinka med lök sushi. Väldigt märklig kombo men väldigt gott! Fick ingen bild på den dock då kameran krånglade lite.Sedan gick jag genom kouenjis shotengai till min favorit second hand. Där hänger det tyllkjolar i taken och i fönsterna och ser lite ut som Elsa Billgrens hem. Jag hittade en jätte fin klänning från 60-talet tror jag i svart sammet, men det var dyr och fick hänga kvar. Nog för att det finns väldigt mycket bra second hand i Tokyo men det är dyrt. Väldigt dyrt.Jag tycker ändå att den är värd en titt. Small changes heter affären och ligger på högersida om man går nerför Kouenjis gågata. Förtsätter man längre ner för gatan finns det fler second hand butiker, men med en mer inriktad stil på amerikanskt 60- och 70-tal med smått bohemiska tendenser. Efter den korta men intensiva second hand rundan blev jag sugen på kaffe och treatade mig själv men en våffelbakelse med vaniljkräm och jordgubbar i. Efter fikan gick jag tillbaka till Mattias ställe, hämtade cykeln och åkte hem. Eftersom klockan bara var runt fem när jag kom hem och det fortfarande fanns massor av tid kvar innan dagen var över så tog jag en tripp till Harajuku för att inhandla lite småsaker inför designkursen nästa vecka. Här får ni en liten tjuvtitt i påsen. Vad det ska bli får ni veta lite senare. Trots att jag åkte till Harajuku så var jag ändå hemma i skaplig tid. Det enda som fattades var en god middag och fint sällskap från Wattis. Tyvärr kunde inte han komma förbi på middag på grund av att han var tvungen att jobba sent in på natten så det blev ungsbakad lax och morot, spenat och blåmögelost paj för mig själv.Tyvärr blev laxen alldeles för salt. Usch. Gick nästan inte att äta. Bättre lycka nästa gång! Pajen däremot blev god.

Sällskapet bestod av att prata med Elin på skype. Ett fantastiskt fint avslut på en torsdag tyckte jag!

木曜日。一人で高円寺へ自転車で行ってきました。玉に一人で遠足行くのが大事だと思います。自分の好きな所しか行かなくてかまわないし、他の人のペーストに合わせなくていいし一人で買い物する方が楽です!楽しいですし!自転車は友達の所で止めさせてまた駅に向かいました。友達の住んでいる所のすぐ近くにカティフナットカフェがあります。結構前にワタルと一緒に行ったことありますので今回は入れなかったです。でも落ち付いているカフェでご飯も美味しいです。値段はまあまあちょっと高い方かも知れません。今日食べたい気分は寿司でしたので駅の近くにある回転寿司屋で食べました。メニューは確かに全部が読めなかったですが少しでも読めただけで嬉しかったです。でもまだまだ満足出来ません!食べた後に好きな古着屋へいきました。Small Changesというとても可愛いお店です。天上にチュルのスカートがかけていてスウェーデンの最近有名になったブログを書いている可愛い女性のElsa Billgrenのアパートみたいでした。素敵な60sからの黒ベルベトのワンピースを見つけたが私にとってはちょっと高かったので買わなかったです。色々なショップへ回っていった後コーヒ呑みたくなってきたので休憩しました。コーヒに美味しいパンケーキみたいのイチゴとカスタドクリームが入っていたスイツを頂きました。美味しかった!お茶終わってから自転車を取りにいって帰りました。でもまだ時間ありましたので原宿へ行くことにしました。来週のデザイン授業に色々買い物はあったので原宿のDaisoで買い物を。でも何を作るかまだ秘密です(^0^)今日は最後に好きな人と一緒に美味しいご飯食べたら最高だと思ってワタルを誘ってみました。でも最近仕事が忙しいので今回は残念ながら来れなかったです。結局一人でオーブンで焼いたサーモンと人参やほうれん草やブルチーズのキッシュを食べました。でも食べながら久しぶりにスウェーデンの大好きなエリンちゃんとネットで話が出来て最高の木曜日でした!

On thursday I went to Kouenji to have some quality time with myself. I think it’s important to do things by yourself as well, besides shopping by yourself is much more smoother! You can go straight to the shops you want to visit whitout the ”Is it ok if I have look in here..?” and you don’t have to adapt your paste to the person you’re with. I walk very fast and when i visit a shop I have a quick look around, and if there’s nothing that interest me I leave for the next. I usually know what I’m looking before I go shopping which often results in coming homw with empty hands. This time thoght I wasn’t looking for anything in paticular more than inspiration for the spring semester. After looking around in a few shops I felt my eyelids moving towards the ground so I decided to get myself some caffein with a strawberrywaffle to go with it. While I still had the sugar rish in me I felt like going home was a good idea. Since I still had some time left of the day, I felt like staying home would be a whaste of time and took the train to Harajuku. I went to Daiso to get some things for next weeks design class and went home. You’ll get a sneak peak of what I bought but I’m not telling you what it is for yet. I was pretty pleased about all the things I managed to do in one day and felt that it would be even better if I where to have dinner with my favourite bassist. Sadly enough Wataru had to work until late at night and could’t join me BUT as I was enjoing my super fancy meal of baked salmon and carrot, spinach and bluecheese pie I had the chance to talk to my favourite redhead. A very good ending to a very good day.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Dancing with myself.

  1. Eric

    Muminkaféer uppskattas! Kommer ihåg att jag köpte hattifnattskumgodisar på någon kombini och de hette Nyoro-nyoro.

    Undrar vad det var för galleri i kaféet…

    Bor du i Japan för gott nu?

    • frankyvonfur

      Vadå har du varit i Tokyo eller menar du i USA?

      Hm, det återstår att se men för ett tag framöver i alla fall!

      Alltså jag fattar btw inte varför jag får era kommentarer så sent?
      Skit wordpress!

Kommentera

