Att göra ett mönster 2

Idag hade vi 切り替え線の研究 (kirikaesen no kenkyu, ett utforskande i skärningar?) lektion igen. Roligt som vanligt! Känns väldigt, vad ska jag säga, prestationsångest- fritt och roligt. Än så länge. Till nästa lektion ska vi göra ett faktiskt mönster av den lilla modell vi häftat ihop och klippt sönder, för att sedan sy upp den i valfritt tyg. Det som är så perfekt är att den är så liten! Visst blir det lite mer pillrigt med min 40-tals inspirerade jack- design men jag ser verkligen fram emot det! Äntlig något som tvingar mig till symaskinen! Jag tror att jag på grund av prestationsångest inte närmat mig den på ett tag. Det får det bli ändring på! Jag har satt upp ett mål om att sy minst en sak i månaden utöver det vi gör i skolan. Vi får se vad det blir med det. Jag ska göra mitt bästa och även försöka rita så mycket mönster jag kan och har tid med hemma. Alltid bra med träning! Och jävlar, till sommaren då ska jag ha utvecklats! Jag har trots allt bara 2 år på mig så det gäller att sätta ribban högt och prestera så bra man kan. Framför allt ska det vara roligt och inte kännas som ett tvång. Som dagens lektion. Fritt från prestationsångest. Såhär såg dagens lektion ut i bilder.

Vi fick vår alldeles egna mannekäng! Dock är den bara till låns under lektionerna och till för alla andra studenter som läser samma kurs men läraren sa att vi får låna dem så mycket vi vill om vi bara är försiktiga! Den ska kosta runt 20 000yen och när jag nämnde att det vore praktiskt att ha en hemma så svarade vår lärare, att varför ha en hemma när ni kan låna skolans så mycket ni vill? Åh vad jag tycker om vår lärare! (som jag inte minns namne på. Skäms på mig!)Den är så liten och fin!

Etersom jag inte ville öppna upp ”dartsen” i ryggen och från nacken ner till bysten så gjorde jag egna med ett enkelt snitt i övergången mellan axel och armhåla. Kanske inte det snyggaste stället men jag tror att sömmarna märks minst på det stället.

Här är Kaoris mönster.

De flesta mönster var ganska avancerade. Jag håller mig alltid till relativt enkla linjer. Tråk- varning! (Nej! Igen prestationsångest!)Här är Piros mönster. Intressant form!Men min favorit för dagen måste väl ändå ha varit Ayas mönster! Hon har ritat i linjer så att hon inte behöver dela mönstret någonstans! Ja, åtminstone när det ligger såhär. När hon ska sy upp den här designen så måste hon ändå dela den i tre delar eller så, annars kommer det inte gå att klippa ut tyg. Fascinerad blev jag i alla fall!

Nu gott folk ska jag passa på att dela med mig av e väldigt enkel men fantastisk god dressing. Personen som komponerade den, min mamma.Dressingen består av balsam vinäger, olivolja, salt, peppar, honung och dijonsenap.Du ska ha i något mer balsamvinäger än olja, en tesked honung och två teskedar dijonsenap. För de som inte är så förtjusta i dijon kan allting halvera till en tesked, men det blir ganska sött! Rör om. Salta och peppra. Klart! Eftersom jag gör allt på känn så vet jag inte exakt hur mycket oliv/balsamvinäger det ska vara i, men tänk er att ni ska fylla ett shotglas ungeför, eller 1/3 litet glas.Till den goda salladen bestående av isbergssallad, spenat, tomat, avocado och gurka åt jag en pasta med pumpa, spenat, selleri, enoki (japanska svamp som ser ut som hattifnattar) och vitlök. Himla gott! Jag förstår inte varför vi äter så lite pumpa i Sverige (kanske för att vi inte importerar så mycket?), det är ju så hiskeligt gott! En favorit är pumpamos som man ska krydda med lite soya och vitpeppar. En magisk blanding, helt säkert!

Imorgon blir det att färglägga självporträttet. Eftersom vi har lektion till 19.00 så kan det kanske vara bra för mig med lite sömn.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Att göra ett mönster 2

Kommentera

