I goda vänners lag

Igår kom Pimchi och Tomo på besök. Det var väldans trevligt! Vi pratade om saker som hur man ska få den andra att förstå, japanskt arbetsvisum, och lite framtid. Trevligt var det i alla fall och man får så mycket mer perspektiv att att prata med vänner ibland! Även om jag den här gången stod mest för råd och inte så mycket för frågeställningar. Vi drack vin och åt pasta carbonara och natchos med guacamole. Efter att ha följt mina gäster tillbaka till stationen så promenerade jag bort till Wataru som idag åkte till Osaka för en spelning. Även om han skulle ha jobbat vid den här tiden om han hade varit i Tokyo så känns det ändå lite trist att veta att han inte är här. Bara vetskapen om det. Men han kommer hem imorgon och då kanske vi hinner äta middag tillsammans efter hans andra spelning den här helgen. Annars får jag vänta till nästa vecka, och det går väl bra det med antar jag.

Idag vet jag inte riktigt vad jag känner för. En omvänd dag med popcorn efter frukost och film mitt på dagen kanske? Eller skriva brev? Måla? Sy? Jag kanske börjar med filmen ändå. Har ”Ett öga rött” på min dator som jag inte sett än.På tal om film såg jag en alldeles fantastisk film för några dagar sedan, Bonjour tristesse som bygger på boken av Fracois Sagan som tydligen ska boken ha skrivits redan när hon bara var 18 år! Charmerande film med den lysande Jean Seberg i rollen som den bortskämde Cécile. Härligt sent 50- tals mode och fina baddräkter! Nästan så att man själv skulle vilja ha en ljusgrön eller varför inte en i gult?

Riktigt snygg var hon!

Idag fick jag för övrigt en klänning som jag beställde förra veckan från Etsy. Den är grön och har ett rosmönster. Så här ser den ut.

16 kommentarer

Filed under Iroiro

16 responses to “I goda vänners lag

  1. Helena

    Åhh Jean Seberg! Åhh Bonjour Tristesse!
    Har du sett A Bout De Souffle? Också mycket bra film!

  2. frankyvonfur

    Nein! Jag får kolla om det finns att ladda ner. Tack för tipset!
    Jean Seberg får mig att vilja klippa kort igen.

  3. Helena, vad heter den på engelska?
    Hon är sjukt snygg iaf. I båda filmerna – fast jag har bara sett den helena pratar om. Gillade inte bonjour.

  4. Helena

    Jag vet, man vill se ut som henne, jag visade ju en bild på henne när jag klippte mig sista gången i Tokyo.

    Make sure så du tar rätt version bara, det finns en hollywoodremake från 1983 med en ung Richard Gere, den är hemsk! Båda heter Breathless på engelska. Gjorde ett arbete om båda filmerna på filmvetenskapen för ett tag sen.

    • frankyvonfur

      Jag laddade såklart ner den från 1960! Jag menar, Jean Seberg är ju allt annat ön 80 tal ;P Men det fanns flera versioner så jag blev lite förvirrad i början!

      Så du har sett båda?

      Jag vet. Det började väl med att vi såg en plansch av Breathless på fiket i Shimo? Du vet det där billiga med lunch/ cake set för bara 600 yen som ligger på södra sidan längst spåret?

  5. Ja, och den senare versionen är så fel, bara fel. Uscha! Blev en intressant analysering dock. Godard vs. Hollywood liksom. Men vad tyckte du om den då?

    Ja men just det ja, det minns jag nu när du säger det! Det lilla röda cafét va? Det har jag ju tänkt fråga, bor du fortfarande nära shimo eller? Det verkar som att du promenerar dit rätt ofta. Fint i så fall.

    Püss

    • frankyvonfur

      Yes!

      Bor i Sasazuka på Keio sen, och det ligger bara 25min gångavstånd från Shimo, 10min med cykel. Helt fantastiskt! Sedan bor jag ju nära Darling W också vilket är ett stort plus ^^
      Ni ska vara i Tokyo till början av Augusti eller hur? Om ni vill får ni gärna låna min lägenhet medan jag är borta, om ni befinner er i Tokyo då, men en liten kompensation för hyra. Mest e symbolisk summa då. Jag åker hem den 25e Juli så vill ni bo i min lilla men ganska fina lägenhet så säg bara till!
      Puss

  6. Åh vad fint, shimokittan!
    Jag svarade på min blogg men du kanske inte varit inne där, det skulle vara hur snällt som helst om vi får låna din lägenhet den tiden! Vi kommer tillbaka till Tokyo runt den 20 juli eller så, så skulle vi kunna låna lägenheten från och med att du åker till den 3 augusti? Alltså 25 juli – 3 augusti =10 dagar. Självklart får du en peng i så fall, hur mycket skulle du vilja ha?

    • frankyvonfur

      Jag har inte varit inne på din blogg och kollat efter svar! Om man delar hyran på en månad och gångrar det med 10 dagar blir det 17000 yen men vi kan säga 15000! Är det för dyrt? -_-;;

      Åh! Då kan vi hänga i 5 dagar innan jag åker! Fab!

  7. Nej, men det går bra, men menar du per person eller tillsammans?

  8. frankyvonfur

    Nej din tok! Tillsammans såklart! Per person vore ju att råna er på era semesterpengar!

    Kunde inte ladda ner A bout de souffle häromdagen och gjorde ett nytt försök igår. Den ska ses ikväll tror jag! Ska bli så kul att ni kommer!
    Puss!

  9. Haha, då låter det jättebra! Åh Sanna, our saviour, tack så otroligt mycket!
    Jaa, jag längtar sjukt mycket, vi ska åka till Milano i början av juni också med Mårtens mamma så den här sommaren kommer bli great!
    Puss!

  10. frankyvonfur

    Vad roligt! Jag ska själv resa lite med mamma. Eventuellt att mammas man, calle och Prinjis också följer med. Vi pratar om Italien och Frankrike. Jag vill resa, se saker och få massor av inspiration till hösten!!

    Puss!!!!

  11. Det låter ju helt fab! Vad roligt!

    Nu ska jag iväg till skolan för att se Psycho!

    Puss

Kommentera

