Du kan kalla mig Lilja om du vill.

Tydligen så härstammar namnet Sanna (som egentligen kommer från Susanna) från grekiskan och betyder Lilja. Det lärde jag mig häromdagen när vi skulle ta reda på vad våra namn betyder. Jag trodde att det eventuellt skulle vara lite svårare för mig än för de andra i klassen som de flesta skriver sina namn med kanji, men jag fick fram ganska mycket information. Det finns olika symbolik och betydelse för olika liljor. Vit lilja betyder oskuld, renhet.Kalla står för skönhet.Tigerlilja står för stolthet och välmående.
En rosa stargazer lilja står för lycka/välgång och välmående/rikedom.Lily of the valley (liljekonvals?) står för vänlighet och humanitet.Day lily står för koketteri och är även en kinesisk symbol för moder.Peruvian lily står för vänskap och tillgivenhet.

Påskliljan står för stolthet, hänsyn och uppmärksamhet.

Var dag lär man sig något nytt! Min favorit lilja är en vit eller rosa stargazer, men tigerlilja och kalla är inte helt dumma de heller. Jag har lite att välja bland när jag sk göra mitt emblem för det ”framtida” märket.

Idag när jag kom hem från skolan gjorde jag en ansats till att sy en miniblus/jacka av ett mönster jag gjort på kirikaesen no kenkyu- lektionen. Det blev inte vidare bra. Det var ett ganska svårt mönster att sy efter, särskilt när det är i miniatyr!Hade vart fin med en jacka i naturlig storlek i samma modell som det ursprungliga mönstret.

1 kommentar

Filed under Skola

One response to “Du kan kalla mig Lilja om du vill.

  1. Mamma

    Du är definitivt vit lilja och kalla i mina ögon med din porslinsvita hy och ditt blonda hår = oskuld, renhet och skönhet kort och gott!

Kommentera

