Måndag, du färgade min fingrar svarta av tråd.

Idag har jag sytt sedan jag kom hem från skolan. Nu är klockan tjugo i tolv och jag är trött. Men jag tänkte att ni skulle få ett super enkelt recept innan jag går och lägger mig. Nämligen shoju baata pasta (soya och smör pasta). Låter som en konstig blandning men det är faktiskt gott! Inspirationen tog jag från ett par chips med den smaken. Det här behöver du:

1 portion

1/2 Augergine

1 vitlöksklyfta

en näve svamp som du tycker om

smör

soya

pasta (100g)

salt

1. Du börjar med att lägga ner pastan i vatten som du saltat. Lite olivolja i gör att pastan inte klibbar ihop lika lätt. Jag gör alltid tvärt om från hur man ”ska” koka pasta och lägger alltid ner den innan vattnet kokar. Vilket som.

2. Medan pastan kokar skivar du upp auberginen i fina skivor, hackar vitlök och sköljer svamp.

3. Fräs vitlök, svamp och aubergine i smör och späd ut med lite vatten (detta gör att soyan inte bränner sig fast) och häll i lite soya.

4. Kolla pastan. Är den al dente nog? Då häller du pastan i ett durkslag och för sedan över till stekpannan där och blandar med de stekta grönsakerna. Färdigt att servera!

Bara pasta kan vara lite tråkigt så förbered gärna en sallad till. Min är gjord på isbergssallad, vitkål, tomat, sesamkyckling och en egenkomponerad dressing med mirin, sesamolja, miso och en skvätt vatten.

Godnatt!

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

