Rysk konstruktivism och takoyaki.

Det bästa med söndags mornar är att gå upp lite tidigare och äta frukost tillsammans, för att sedan ha lite tid över för att ligga och kramas eller att ta en efter frukost-siesta. Runt tolvtiden gjorde jag mig i ordning för att åka till Meguro.Jag hade nämligen en dejt med Alexander Rodchenko och Varvara Stephanova på Tokyo metropolitan Teiei art museum.

Jag tyckte så mycket om utställningen att jag köpte en bok i merchandise butiken. Sedan tänkte jag att det skulle komma ganska händigt när jag skriver en rapport om besöket.

Efter att ha tittat mig mätt på alla fina illustrationer i den vackra art deco miljön (museumet är nämligen från art deco- perioden och är inredd enbart i art deco- stil) så tog jag mig en promenad i parken som ligger alldeles till höger om byggnaden.

Den japanska trädgården.

Akta fötterna!

Den västerländska delen av parken var inte lika intressant men ganska fin den också men många parkbänkar och bord där man kunde äta sin matsäck på.När jag kom hem blev det en snabb lunch med kall grönsakssoppa och pasta med sockerärtor och gröna ärtor stekta i smör med aojiso. Så himla enkelt och gott! Till det blev det lite läsning av HP Lovecrafts ”The call of Cthulhu” och en liten siesta.Halv sex tog jag cykeln in till Shimokitazawa för en fika med Mattias. Vi delade på en jordgubbsparfait och en choklad och mintkaka. Det var i princip 90% grädde så går ni till ”North café! så beställ inte en parfait. Det är nämligen ingen glass i. Efter fikan gick vi förbi explosion from outer space och sa hej till Wattis. Eftersom det var en varm kväll bestämde vi oss sedan för ett promenera hem. Jag till Sasazuka och Mattias till Kouenji. På vägen köpte vi takoyaki och köpte öl. Ja, inte riktig öl då utan fulöl från 7/11 men det funkade lika bra det med.Takoyaki kan vara bland det godaste som finns. Pannkaksbollar med bläckfisk, massvis med japansk mayonais och takoyakisås.Biru chan.Osminkad chan.

Efter ett långt samtal om det på senare tid ganska populära ”giftermål för uppehållstillstånd” så promenerade vi tillsammans hemåt längst kannana dori och sa hej då vid suido dori, där jag sedan cyklade hem så snabbt jag kunde. Jag tycker om att känna vinden i håret.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Rysk konstruktivism och takoyaki.

  1. pimu

    mysigt inlägg!!! älskar denna typen av dagar när man gör massor av olika saker.

Kommentera

