God Jul!

Igår kom Isak oskadd fram till Narita flygplats, utan bagage. Det hade blivit kvar i Wien, men han var glad ändå!

Jag hötte upp honom på has hotell och tog med honom hem för att försöka fixa boende för resten av tiden på couchsurf.Det här fick bli hans profilbild.Här fipplas det med mail. Rubrいkan var bäst, för den hade jag kommit på. ”All I want for christmas..is a couch :)”Hela dagen satt vi och skickade ut mail, men när klockan slog sex så hade jag lovat Isak att få sova lite då han inte sovit någonting på planet hit. Han som till halv elva ungefär och då ringde jag Wataru som fortfarande var på jobbet (pga pengar som inte gick jämt ut) och bestämde oss för att gå ut i förväg till stället vi skulle äta på. Det fick bli en taco bar i närheten av mig.

De spelades stämningsfull klyschig julmusik.Vi började med att beställa in lite guacamole och natchos.Vi drack tekate (mexikansk öl som man dricker med salt och citron)och jämförde fötter. Wataru var väldigt fascinerad av Isaks längd.Sedan bestämde vi oss för att gå vidare  till en Izakaya (japansk traditionell bar).Vi hamnade här.Vi beställde in edamame bönor och tsukemono (japansk pickles).

Och sashimi förstås.

Wataru häller upp soya åt alla.

Sedan var det dags för mig att äta mitt första ostron. Jag var så himla nojjig att den inte skulle gå att svälja, så jag tvekade länge innan jag till slut fick i mig den.Det var trots allt inte s farligt som jag hade väntat mig. Kanske ingen favorit, men det var en rolig upplevelse!

Efter att både jag och Isak modigt fått i oss varsitt jätte ostron så var vi nöjda och bestämde oss för att bege oss hemåt. Eller snarare, personalen kom förbi och bad oss betala notan då de stängde.

En fin fin julafton!

Isak arrived safetly and sound in Tokyo today. I met up with him at the hotel and brought him back to my place where we tried to find a place for him to live. We tried couchsurf but we haven’t had any luck yet. Must be because of the hollidays.
Since Isak hadn’t slept for the whole trip I let him sleep ’til half past ten in the evening. Then I woke him up and decides that it was time to go out to eat. I called up Wataru who was busy as usual at work and decided that we’d go ahead. We went to a tac bar near my place where they had christmas lightening in the ceiling and playes christmas songs during the whole evening.
After having some nachos and Tekate beer we decides to continue drinking at a izakaya. We made Isak eat nankotsu, edamame beens, tsukemono, sashimi and of course nihonshu, japanese ricewine. He liked the oysters and the grilled mackarel best. When the staff asked us to pay because the lace was closing, we decides to head home and catch some Zz’s.
In other words, a great christmas eve.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “God Jul!

  1. Pappa Janne

    Vilka krafter du har som lyckades väcka liv i Isak efter att han somnat, det är något jag sällan eller aldrig lyckats med under de sista 10 åren.. Hoppas det löser sig med boendet, annars får ni sätta I på planet hem igen ;-))

    Hälsa min Dot

    Kram – Du är en ängel

    • frankyvonfur

      Allt har nu löst sig med boende. Det tog ett par dagar att hitta bra billiga alternativ, men nu så! Just nu bor ha i en stadsdel som heter Asakusa som är känt för sin kultur. Det finns många gamla tempel och en obligatorisk turist-gå- gata.

      Det tog två försök men vid andra försöket så vaknade han faktiskt! Jag frågade honom någonting om hotellet så att han var tvungen att svara på. Sedan peppade jag ganska mycket på att vi skulle gå ut och äta snart😉

      Hälsa Jens!
      Kram och god jul i efterskott!

  2. Pap Jan

    God Jul glömde jag hälsa dig, min ouppfostrade västerlänning.. Vad skönt att det löste sig med boendet för I. Var tvungen Google Eartha Asakusa och hamnade i något litet nöjesfält ”Hanayashiki”. Det ser ut att vara justa och mysiga kvarter.

    Jens hälsar tillbaks!!
    Gott slut och ett synnerligen gott nytt år önskar jag dig

Kommentera

