Uppehåll

Jag ber om insikt till föräldrar för det lilla uppehållet häromdagen. Uppehållet i förrgår beror på att Wataru har blivit inlagd på sjukhus.

I måndags morgon så ringde Wataru mig runt nio på morgonen och sa att han låg i en ambulans på väg till sjukhuset. Anledning var att hans mouchou var dålig. Jag som inte har någon koll på japanska medicinska uttryck eller ord för diverse kroppsdelar fattade ingenting och fick panik. Precis efter att jag lagt på ringer Watarus mamma då hon var orolig att Wataru kanske inte hade kontaktat mig. Hon hade nämligen inte ens kunnat prata med honom för att han hade så ont.

När Wataru ringde andra gången fick jag reda på vilket sjukhus han skulle till och skyndade mig att laga frukost till mig och Elin och sedan hoppa in i en taxi. När jag äntligen från träffa honom så får han ännu en gång förklara vad det är som hänt och jag kan äntligen slå upp ordet på min digitala dictionary. Mouchou- blindtarm. Vilken lättnad! Det var inte lätt att se honom ligga på sjukhusbritsen och vrida sig i smärtor men jag visste att det inte var någon fara för hans liv.

Han fick opererad väldigt snabbt och operationen tog bara 1,5 timmar ungefär. Jag var där hela dagen, samt Tomonari san (Watarus chef) och väntade på att hans mamma skulle komma ner från Fukushima (ligger ungefär 4 timmars bussfärd norr om Tokyo). Jag kan ju säga att det inte var de roligaste omständigheterna att träffa hans mamma för andra gången, men hon är en väldigt varm och positiv människa och tog det väldigt lugnt. Souvenirer hade hon med sig till läkarna, Tomonari san och mig! Nä klockan närmade sig sju sa vi hej då och åkte tillsammans hem till Daitabashi för att väta på att Kaoru, Watarus lillasyster, skulle sluta jobbet så att vi kunde g ut och äta tillsammans. Det slutade med att vi åkte in till Sasazuka i förväg och satte oss på en yakiniku restaurang. Runt elva- tiden kom ett samtal från Kaoru om att hon hade slutat. Vi hade vid det laget redan ätit färdigt men väntade på henne eftersom hon jobbar bara fem minuters gångavstånd från stationen. Det var, som sagt, under tråkiga omständigheter som vi fick träffas för andra gången men det var trevligt att få en chans att prata i lugn och ro med Watarus mamma.

Stackars Elin och Isak fick klara sig själva den dagen men de verkade ha det trevligt med att virra runt sig i Shibuya, gå på klubb i underjorden och vänta på första tunnelbanan med att sova på McDonald’s.

Som tur var ligger sjukhuset med gångavstånd från vart jag bor så att jag kan hälsa på varje dag. Igår var jag förbi oc gav honom en bok av Neil Gaiman, The Graveyard book. Om allt går bra så blir han utskriven den 31a, det vill säga om två dagar. Det blir dock ingen nyårsfirande för hans del. Jag, Elin och Isak får festa för hans del också!

Idag ska vi till Odaiba och bada onsen (varmt bad). Jag tror det var två år sedan jag gjorde det sist. Vi hörs sen!

1 kommentar

Filed under Iroiro

One response to “Uppehåll

  1. my

    Men stackars Wataru! Vad tråkigt för er! Hälsa honom från ‘föräldrar från sverige’ =Jocke och my

Kommentera

