Tågåk och tatueringsförbud

I onsdags åkte vi till Oedo onsen på Odaiba (en väldigt känd konstgjord ö i utkanten av Tokyo) för att bada varmt bad. Eftersom det är ett relativt känt onsen och jag hade varit där 2 å tidigare med Helena som var tatuerad (vanligtvis får man inte komma in på onsen om man är tatuerad) så fick jag för mig att det var helt ok för tatuerade som icke- tatuerade. Det första som står på en skylt vid skåpen man lägger in sina skor i är ”Those with tattoos will be asked to leave immediately”. Med tanke på att vi åkt fel i en timme på grund av mig så kändes det lite snopet att åka hem, så jag lyckades övertala Elin att det inte var någon fara och att hon lätt skulle kunna dölja den med den lilla handduken man får innan man går in för att ta sitt bad. Det gick förvånansvärt bra och vi klarade oss ifrån att bli utkastade.Efter att ha badat i 30 min var jag och Elin helt färdiga. Isak däremot var i de varma baden i över en timme. Han hitta någon ”as skön snubbe” som han skulle ha uttryckt det och blev helt enkelt fast. Vi gick fyra varv runt området som inte var speciellt stort och kunde fortfarande inte hitta honom så vi började äta i förväg. Till middag blev det oden förr min del och ramen för Elin. Det har nog aldrig varit så gott med en iskall öl. Till slut hittade Isak och trion var komplett.Isak tog en klassisk curry med tonkatsu (friterad fläsk).Vi tog det väldigt lugnt fram till att jag upptäckte att vi hade tio minuter på oss till vår sista tunnelbana. Jag har nog aldrig bytt om så snabbt förut. Det var ganska jobbigt men roligt på samma gång. På tåget hem blev jag pawnad av Isaks lucky carm, upptäckte att Isak hade missat sitt sista tåg och att Elin, i all hast, glömt sina glasögon i skåpet. End of night.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Tågåk och tatueringsförbud

  1. Pap Jan San

    Sicket äventyr! Isaks lucky charm verkar ha haft positiv inverkan på allt från konstiga förbud mot kroppsbemålningar och tunnelbanetågs avgångstider!! Tråkigt dock att hartassen inte funkade för kosmisk påminnelse om kvarglömda glasögon och fördröjning av övriga tågavgångar..

    Hoppas Wataru återhämtar sig väl efter operationen. Och att ni, som slipper ligga på sjukhus, får ett fantastiskt upplevelserikt och mysigt nyårsfirande!

    Kram från Janne och Jens

    • frankyvonfur

      Jag menar det. Jag antar att den inte gör så mycket för demens..(^0^)/

      Wattis mår bra och är hemma nu. Spelar på sin ståbas för fullt! Lite trött blir han av att gå för långt (som en liten ojisan? gubbe på japanska).
      Ikväll har jag lovat att ta med Isak till Vivienne Westwoods butik i Aoyama och att vi ska äta rullbandssushi (eftersom han inte var med sist).

  2. Åh, vad det ser mysigt ut. Jag hoppas att jag skulle kunna besöka ett sådant bad någon gång och smyga med min tatuerade överarm. Jag kanske får linda bandage runt den och säga att det är en brännskada om någon frågar😛

    Och jag måste säga att Elins Yukata är supersöt ^^ *vill ha*

    Hoppas du haft en mysig jul och att du får ett trevligt nyår🙂

    *kram*
    /A-K

    • frankyvonfur

      Visst är den fin? På det onsen’et vi var på så får man välja sin egen Yukata. De har några man kan välja emellan. Supermysigt är det! Bada varmt i vinterkylan, dricka kall öl och äta gott.

      Hoppas du har haft en trevlig jul och nyår!

      Kram

Kommentera

