Min klocka har stannat under dina ögonlock

I fredags var en av de värsta dagarna sedan jag kom hit. Att inte få tag på sina nära och kära under en hel dag tar verkligen på krafterna. Även om jag inte var långt utanför Tokyo när jordbävningen inträffade så var jag konstant orolig över vad som hade hänt i min lägenhet, om Wataru, hans syster och familj i Fukushima var ok. Jag hade dessutom ingen som helst möjlighet att ta kontakt med min familj och säga att jag var oskadd.

Jag var helt slut när jag kom hem och ännu tröttare när jag äntligen hade tagit cykeln över till Watarus lägenhet. Eftersom vi båda var helt utmattade och hungriga så gick vi till en närliggande izakaya för mat, men ingen av oss kunde äta med ro.

Jag försöker hålla masken inför kameran (kände att ett bildbevis på att vi är ok kanske borde vara på sin plats) men det här var den absolut värsat middagen jag varit med om. Jag kunde inte njuta av någonting. Maten var inte särskilt god heller men jag kunde fortfarande inte andas ut. Närsom helst kan det komma en ny jordbävning. Men jag var mer orolig över folks situation i Fukushima, Sendai, Chiba och Ibaraki, de värst drabbade områden mer än över min egen säkerhet. Jag hade ont i magen under hela middagen och åt knappt någonting. Fick inte ens i mig min öl.  Hur kan man fira att man är oskadd när så många far illa och flera tusen inte har hittats än? Jag vill bara gråta när jag ser på nyheterna. Jag vet att det inte finns någonting jag kan göra förutom att skänka pengar och hoppas att kärnkraftverket i Fukushima in läcker ut mängder av radioaktivitet. Det är flera personer som redan börjat visa symtom av sjukdom av radioaktivitet och jag kan bara hoppas på att den siffran inte stiger och att vi ska klara oss ur den här krisen så snart som möjligt! Jag är verkligen tacksam över alla länder som hjälper till med bidrag till att bygga upp Japan igen och framför allt skicka ut vatten och mat till alla som lever evakuerade från sina egna hem. Till alla mina nr aohc kära där hemma, bara för att jag mår bra och lvere betyder det inte att det är över. Gör vad ni kan och snälla snälla skänk lite pengar till de som lider i norr. Vi behöver al hjälp vi kan få!

9 kommentarer

Filed under Iroiro, Tankar

9 responses to “Min klocka har stannat under dina ögonlock

  1. Petra

    Fina!
    Hoppas att det inte kommer något mer nu och att det värsta är över! Hur mår Watarus familj? Har de klarat sig?
    Tänker på dig!
    Massa kram!

    • frankyvonfur

      Tack fina Petra!

      Jag och Wataru mår som sagt bra. De säger att det komemr att komma en till jordbävning i Tokyo- trakterna men det vet inte när eller hur stor den är men förmodligen inte lika stor som den som var (vilket visade sig ligga på magnitude 9 och inte 8.8!)

      Watarus familj verkar må bra än så länge. De har mat så de klarar sig med tanke på att de odlar själv (både grönsaker och ris) men jag vet inte hurvida de har tilgång till el eller inte.

      Att folk där hemma tänker på oss här i Japan värmer verklien!
      Ta hand om er där hemma!
      Puss!

      • Petra

        Oki, det känns skönt att höra!
        Det går så många känslor i kroppen på mig och är orolig och kan bara tänka på hur det måste vara för er.
        Massa kärlek till er båda och vi här hemma håller tummarna för att 70% prognosen inte stämmer, utan vi hoppas på de 30%!

  2. Janne

    Hej Sanna,
    Vi har dej och alla dina nära och kära i våra tankar! Läskigt med kärnkraftsverken – Konstigt att de får lov att bygga sådana ien så stor mängd i ett så jordbävningsdrabbat land som Japan!?

    Ta hand om varandra – Janne, Jens + familjen

    • frankyvonfur

      Janne, Jens + familjen,

      Tack för er omtanke!
      Det är hemskt vad som försegår i Fukushima med kärnkraftverket. Vi kan bara hoppas på att läget inte förvärras men det känns som önsketänkande. Om ett kärnkraftverk går sönder och radiaktiva ämnen sipprar ut, ja då går vi nog mot samma öde som Tjernobyl.
      Jag förstår inte heller hur de tänker när de vet hur jordbävningsdrabbat Japan är! Det är ju ingen nyhet att det kommer jätte-jordbävningar med jämna mellanrum, Idioter!
      Jag tror dock att motståndet mot kärnkraftverk kommer att bli större efter det här. Hur mycket de än lovar att de ska vara ”jordbävningssäkra” så har det visat sig att det absolut inte finns några garantier för det.

      Vi kan, som sagt, bara hoppas på att läget förbättras inom en snar framtid.

  3. my

    Vi håller oss konstant uppdaterade och tänker på er och alla i landet! Vilken katastrof detta är…det går inte att föreställa sig vad ni går igenom! Många kramar! My, jocke och olle

    • frankyvonfur

      Tack! Allt är fortfarande lungt i Tokyo. T-banan går och folk går som valigt till jobbet. Värre är det för de i de områden som är värst drabbade.
      Tack för er omtanke!
      Kram

  4. Elin

    Tänker på dig och Wattis och alla andra!
    pussar och kärlek i massor!

Kommentera

