No where to run

Idag kom Kaouru hem under lunch rasten med doughnuts från Mr. Doughnut. Man kan alltid äta bort sina sorger sa vi och delade på fyra sorter. Ibland så får man, och i ett sånt här läge behöver man nästan lite socker för att lugna kroppen. Sedan började cirkusen igen. Har inte gjort annat idag än att svara på oroliga själar som skriver till mig och undar hur min situation är. Man blir så trött på att försöka att lugna ner dem och samtidigt behålla lugnet själv. På eftermiddagen hade jag inte på tv’n alls. Jag orkar inte. Orkar inte lyssna på alla japanska politiker som bara säger samma sak angående kärnkrafverket. VAD ska VI dödliga göra OM det värsta inträffar? Har läst rapporter från Engelska experter men det skulle kännas lite bättre om den japanska regeringen kunde gå ut men vad de tycker att man borde göra OM det värsta inträffar och hur Japans situation kommer att se ut på ett ungefär. Veta kan man ju inte göra. Men det gör de inte. Nej, de upprepar samma sak om och om och om igen. ”Nu håller vattnet på att försvinna från tanken..” Det har ni sagt i en vecka. Kom med någonting nytt för i helvete!

Så, jag orkar helt enkelt inte. Jag spenderade eftermiddagen och kvällen med att laga mat. De sa att det var stor risk att det skulle ske en blackout eftersom många i Tokyo har på sina heaters TROTS att vi måste försöka spara el, bara för att de kan. Om regeringen kunde sätta lite mer aktion i sina ord och faktiskt stänga av elen så att inte själviska Tokyo bor KAN använda den trots att tusentals tvingas sova på kalla trägolv utan värme med en enda filt medan det snöar utanför så skulle det nog förhindra en överhettning och en Ofrivillig blackout. Det är nog med att det kommer små jordbävningar varje dag. Mest på kvällen lagom då vi ska sätta oss till bords. Då kommer den. Som en ät-och sovklocka. Fast sätta-sig-till-ords-och-nästan-äta-men-nej-nu-kom-en-jordbävnings-klocka. Ungefär.

För att återgå till vad jag skulle säga. Idag befriade jag mig själv från att titta på nyheter och lagade mat istället. Mat som går att äta utan att värmas upp och som går snabbt nog att laga innan en eventuell blackout inträffar. Jag tror jag lagade pasta för 5 personer trots att vi är tre, plus att vi hade en liten liten form med lasagne kvar från gårdagen. Sedan slog jag på stort och kokade palt.Det var första gången jag gjorde palt och det var så skönt att bara kunna fokusera på att knåda, hälla i mer mjöl och knåda lite till istället för att noja över kärnkraftverket i Fukushima. Som meditation nästan! Mja, kanske inte rikitgt.Vi hade inte tillgång till lingonsylt så det fick gå med bara smör istället. Inte den nyttigaste maten kanske men mättande och faktsikt det godatse jag ätit på länge! Länge leve palt!

Imorgon åker Wataru till Okinawa vilket känns lite jobbigt (med tanke på hur oroligt det är här) så jag ska nog fortsätta kvällen med att dricka lite vin och titta på Willem Dafoe i 80-tals klassikern The Loveless.

Godnatt.

Lämna en kommentar

Filed under Iroiro, Tankar

Kommentera

