Onsdagsmat

När ingen är hemma om kvällarna så lagar jag mat för att sysselsätta mig. Den här gången blev det citronkyckling.

Recept för 3 personer

2 stora filéer kyckling

1/2 stor gul paprika

1/2 stor morot

1 gul lök

1 Citron

1/2 paket shimeiji svamp (champinjoner fungerar lika bra)

1 stor klyfta vitlök

Marinad

1/2- 3/4 Citron

1 stor vitlöksklyfta

1 tesked honung

2 matskedar olivolja

rosmarin

salt

peppar

Tillagning

1. Du börjar med att blanda marinaden i en plastpåse (en bunke fungerar lika bra) genom att hälla i oljan, pressa vitlöken, prassa citron och salta och peppra. Helst på morgonen eller på förmiddagen så att kycklingen får stå och dra i sig marinaden några timmar.

2. Du skär upp kycklingen i lagom stora bitar och lägger i påsen, strör på lite rosmarin, knyter ihop och liksom masserar in marinaden i kycklingen (pardon min svenska, knåda lkanske är ett bättre ord?) och låter kycklingen stå i kylskåpet i några timmar.

3. Skär upp grönsakerna i önskad storlek och fräs dem i olivolja. Jag brukar numera inte ha någon särskillt ordning på när jag lägger i vad utan lägger i allt på en gång. Det ultimata kanske är om man börjar med lök, sedan häller i moroten och sedan du mjukare grönsakerna.

4. Salta, peppra och pressa över citronen, i med lite honung och häll i 3 matskedar vatten.

5. Häll i kycklingen tillsammasn med 1-2 matskedar vatten och låt kokas under lock.

Medan kycklingen och grönsakerna kokades under lock så slängde jag ihop en enkel grönsakssoppa med morot, lök, selleri och potatis. Den smaksatte jag med salt, peppar och konsome (japansk buljong)

Servera kycklinge med ris.

A table!

Vanligtvis är det jag som lagar middag och Kaoru som disker men eftersom Wataru var hemskt sen så fick han diska som straff.Som Nam Na!

(serves you right på thailändska)

Lämna en kommentar

Filed under Iroiro, Mat

Kommentera

