Omiyage.

Häromdagen fyllde Kaoru år så jag bestämde mig för att åka övet till Daitabashi och bjuda på middag, men mig hade jag ven en goddybag med kläder jag fått från Nymphea som tack för att jag hoppade in som modell åt dem (samma dag som jordbävningen inträffade faktsikt).Jag lagade pestokyckling med stekta grönsaker. Egen röd pesto kan du lätt laga med hjälp av en mixer. Jag har dock bara en mixerstav men det fungerar lika bra den! Till den röda pseton behöver du olivolja, solrostorkade tomater, salt & peppar, vitlök och pinjenötter. Pinjenötter är dock hemskt dyrt i japan så jagköper alltid valnötter, fungerar lika bra det! Sedan har många jag känner fått någonting som kallas för pinjemun vilket också låter lite läskigt.Till det hade jag naturlightvis också gjort en sallad. Den här gången med avokado och lite stekt potatis.Och sist men inte minst en potatisgratäng.

Nu blev det ju precis vad jag skulle försöka att undvika, ett vad-jag-har-ätit-idag-inlägg. Jag ber om insikt.

Kaoru hade någon dag tidigare åkt till en safaripark i närheten av Mt.Fuji och köpt med sig en souvenir till mig och Wataru, trots att det var hennes födelsegad! Jag undrar om Wataru ens gett henne någonting..Daifuku med fyllning! Daifuku är gjrt av mochi, knådat (?!) japasnkt ris med fyllning. Fylningarna var choklad, anko (söt bönfyllning) doppade i sesamfrön och kuri (japansk kastanjenöt). Jag tyckte mest om kurin. Choklad lät gott i teorin van var sådär, och sedan är jag inget direkt fan av söta bönor.

2 kommentarer

Filed under Iroiro, Mat

2 responses to “Omiyage.

  1. Helena

    Solrostorkade tomater säger du, haha!

Kommentera

