2011 del 1

Här kommer en liten summering av det ni inte fick se i slutet på förra året.

November.

Jag åkte med tre vänner till Gunma ken, 3 timmar utanför Toyko för att färga bastyget till mitt avslutningsprojekt.Jag och Kie i min klass tog tunnelbanan till Shinmatsudo, där vi möttes upp av Kaori som var chaufför för dagen. Därefter började vi den 2 timmars långa resan mot Kiryu i Gunma ken.Vi var lite osäkra på om vi kommit rätt då ”fabriken” inte riktigt såg ut som vi hade förväntat oss. Vi fick sedan reda på att det är en familj som sköter företaget och att de färgar tyg på första våningen i huset, som kanske mer kan beskrivas som ett stort garage där de placerat olika sorters färg-kapslar, maskiner och tork-rum.

Kaoru med Dai sempai (gamle mästaren) som satt lite väl nära mig under lunchen.

Kie (som ska börja på samma företag som jag, och samma avdelning till och med!) står i torkrummet och kontrollkollar färgningen på sitt tyg.

Vi var på Yamasaki senshoku från tio på morgonen till nio på kvällen. Man kan ju säga att vi var en aningen möra efter det. Kallt var det också. Vi pendlade mellan att röra oss ute i färgrummet och torkrummet där det var bastu-varmt fast tort. Vi bilade hem och gasade på som bara den på motorvägen och var hemma på bara 1,5 timmar. Vi avslutade dagen med yakiniku sedan sa jag och Kie hej då till Kaoru och började den långa resan hem med tåg.

Min födelsedag,firades med tårta på Harbs i Ebisu Gardenplace efter en helt vanlig skoldag.Jag beställde en crêpe-tårta med päron och vaniljsås.Jag hade dock lite beslutsångest mellan crêpe-tårtan och kuritårtan (kuri=japansk kastanjenöt).Aya  och Chigusa  tar koncentrerat kort på bakverken.Jag och Kie med jätte-tårtbitarna.Medan vännerna gick tillbaka till skolan för några sista timmars arbete så fortsatte jag ut i natten. Wataru hade nämligen bokat bord på en fransk restaurang i Komagome.Det var ganska svårt att hitta till stället och det slutade med att vi var 1,5 timmar försenade. Som tur var så hade restaurangen öppet till elva så vi hade gott om tid att pröva för många sorters vin.Maten var gudomlig. Till förrätt åt vi en blandtallrik med gåslever, laxmousse och annat gott. Och efter det åt vi varsitt ostron (som Wataru senare blev sjuk av).Till varmrätt åt vi fisk med vittvin sås och nötkött med blåbärssås.I slutet kom kocken ut med en födelsedagsbricka med kanelglass och citron panacotta. Lägg märke till att han skrivit ”Riz Laz” som är namnet på Watarus band längst upp i den vänstra hörnet. Slutet gott, allting gott kan man tro, dessvärre blev Wataru magsjuk på vägen hem, troligen på grund av ostronet. Det blev inte mycket sömn, varken för Wataru eller för mig den natten.Dagen efter öppnade jag födelsedags presenterna jag fått av Oka chan och George. Av Oka chan fick jag en filt som jag använt i stort sett varje dag, och av George fick jag en kopp i serien Fire King ”Orange sunset” .

Som ni ser så tog jag inte många bilder under november, utan spnderade mer tid till att förberede inför slutprojektet. Nästa uppdatering, December! Men först ska jag sy lite. På återseende.

Lämna en kommentar

Filed under Iroiro

Kommentera

