2011 del 2

December

December började med en tidig bounenkai (slutet av året fest) som man skulle kunna jämföra med julbord eller julfest. Det har förvisso ingenting med julen att göra, utan mer ett sätt att fira  året som gått och dricka i kollegor och goda vänners lag. Fira kanske är fel ord, ett avslut på året helt enkelt.

Jag, min klass och våra lärare firade att jullovet var inom räckhåll i Shinjukus nichome (också känts som Tokyos gay district). Chie hade bokat bord på ett ställe som vår lärare hade tipsat om där huvudrätten bestod av motsunabe (tarm-gryta).

Som svensk låter det inte speciellt inbjudande och det är det inte heller. Jag ville dock inte förstöra stämningen utan bad snällt mina vänner att peta bort motsun ur min del.

De hade de godaste kycklingvingarna jag någonsinn ätit.Över naben hällde vi på friterad gobou, en japansk rotfrukt som är min nya favorit!Efter maten hade vi bingo (lotteri) där min lärare i mönsterlära hade köpt kalendrar, kakor och choklad som lottades ut. Här är Kaori och Yu med varsin julkalender.Eri chan och Kie poserar glatt med jul senbei och choklad.Omori kun fick en nitlott, men läraren tyckte så synd om honom och gav honom en jul senbei. Senare van han äve en julkalender i sten sax och påse.Jag vann en julkalender jag med.Till höger är Iwao san, vår designlärare och till höger är Toki san, mönsterlärare. Alla åt vi för mycket och kunde knappt röra oss, men en promenad till Okadaya (en tyg och sytillbehörs butik) blev det ändå för mig och Yoshino chan.

Chie åt tydligen så mycket att hon blev sjuk dagen därpå. Så kan det gå!

I decembermörkret tittade jag och några vänner på total lunar eclipse i Yoyogiparken.Med oss hade vi glögg och tilltugg. Det var helt klart den bästa upplevelsen under året bara för att den var så spontan. I år ska det bli mer spontana upptåg har jag bestämt. Ja, efter att jag avslutat mitt projekt då såklart.

Jag var i skolan sex dagar i veckan från klockan nio på morgonen till sex-åtta på kvällen.

Jag blev nästan klar med korsetten.

Hösten och vintern är aptitens årstid er och vintern är till för att äta nabe (gryta). Årets första nabe åt jag hos Nobu san och Maki san som bor bara två stationer från mig i Shimotakaido. När det är nabe fest så kommer det alltid mycket folk. Jag hade med mig glögg kvällen till ära.Det finns olika sorters nabe, shio (salt), kimuchi (koreansk inalgda grönsaker), svamp mm. Den här gången lagades det kimuchi nabe.

Mitt i kaoset tog jag och Wataru en morgon promenad i det vackra vinter Tokyo, som mer ser ut som en svensk höst.

Det var bland annat den här promenaden som fick mig att bestämma mig för att stanna i Sasazuka.Efter promenaden åkte jag in till Shibuya för att titta på Ken chans utställning på Candy, en butik som även Lady Gaga besökte under sitt besök i Tokyo innan jul.

Jag älskar färgerna under hösten och vintern i Tokyo.

Jag fick ett efterlängtat paket från mamma.I paketet låg mycket godsaker, bland annat müsli, lakrits och torkade kantareller.Första dagen på jullovet hade jag en liten julfest hemma där jag bjöd på glögg, köttbullar och potatis. Till detta hade jag också gjort en kanatarell sås på grädde och soya som gjorde en stor succé!

Alla hade med sig olika godsaker. Det är trots allt mycket roligare med knytis, dessutom underlättar det mycket för värden.

Min julafton bestod av en dejt med mitt arbete och en middag med mig själv som bestod av resterna av julfesten. Det bästa med att ha folk över är att man gör så mycket mat och slipper laga mat några dagar framöver.

Jag avslutar min uppdatering av december här. Nästa gång kommer en sammanfattning av nyår och oshogatsu (en japasnk högtud i början av Januari där de flesta åker till sina bardomshem för att äta typsik oshogatsu- mat). Nu måste jag fortsätta med min jacka. Jag har trots allt en deadline på två veckor då min fotografering blev framförflyttat en vecka. Jag har en känsla av att det kommer att bli väldigt mycket kaffe framöver.

Lämna en kommentar

Under Iroiro

Lämna en kommentar